Vanwege corona

We winkelen minder in de grote stad en meer in de buurt

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP/ Hollandse Hoogte/ Sabine JoostenWe winkelen minder in de grote stad en meer in de buurt
RTL

Het gaat goed met de winkelstraten in kleinere plaatsen. We doen namelijk liever boodschapen dichterbij huis dan in de grote steden.

Dat zegt Gertjan Slob, directeur onderzoek bij Locatus, dat onderzoek doet naar vastgoed. "Enerzijds doen consumenten meer online boodschappen, maar we blijven ook naar fysieke winkels gaan", aldus Slob.

Als er strengere regels gaan gelden, dan verschuiven consumenten snel hun bestedingen naar online, maar zodra die maatregelen worden afgebouwd, komen ze ook rap weer terug in fysieke winkels, laat een onderzoek van ABN Amro ook zien. 

Black Friday dilemma voor winkeliers: 'Niet meedoen is vaak geen optie'
Lees ook

Black Friday dilemma voor winkeliers: 'Niet meedoen is vaak geen optie'

"Maar consumenten gaan dan vanwege corona liever niet met het openbaar vervoer, maar wel met eigen vervoer, zoals de auto of de fiets. Ze gaan dan het liefst naar plekken waar het wat minder druk is", aldus Slob. En dat is dus goed nieuws voor de winkeliers in kleinere plaatsen en minder goed nieuws voor de grote steden.

Minder naar fysieke winkels

In aantallen gemeten zijn consumenten nog niet volledig terug naar fysieke winkels, laten de cijfers van ABN Amro zien op basis van locatiegegevens van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Haarlem.

Tussen 25 september en 6 november kwamen er tot 20 procent minder bezoekers in die belangrijke winkelsteden in vergelijking met januari en februari 2020, dus vóór corona.

Maar we geven meer uit

Toch zijn de pinbetalingen wél gestegen. Zo waren de bestedingen in niet-essentiële winkels tussen 25 september en 6 november zelfs boven het gemiddelde in 2019, dus voordat corona losbarstte.

Vooral in elektronicazaken werd er meer uitgegeven dan vóór corona, maar ook in meubelwinkels. De uitgaven in kledingzaken bleven nog licht achter.

'Gerichter naar de winkel'

De hogere uitgaven komen mogelijk doordat consumenten duurdere producten kopen, of doordat ze gerichter naar de winkels gaan. Daarbij zouden ze dus naar de winkel gaan om daadwerkelijk iets te kopen dat ze in hun hoofd hebben, in plaats van dat ze een dagje winkelen zonder precies in gedachten te hebben wat ze willen kopen.

Daarnaast combineren consumenten verschillende aankopen mogelijk, waardoor ze in één klap alles kopen dat ze nodig hebben, aldus ABN Amro.

Minder leegstand buiten de grote steden

Doordat we liever nog niet zoveel naar de grote steden gaan, maar wel naar middelgrote plaatsen, daalt de leegstand in middelgrote steden, aldus Slob. In de grote steden stijgt die juist nog, ook doordat er nog weinig buitenlandse toeristen komen. Vooral in Amsterdam speelt dat, zegt hij.

Dat sinds twee weken de winkels en de horeca al om 17.00 uur dicht moeten, raakt de winkels niet zo veel, aldus Slob. Het scheelt immers maar een uur in vergelijking met voor die maatregelen. De horeca wordt er volgens hem veel meer door geraakt.

Lees meer over
ABN AMROLocatusDetailhandelRetailCoronacrisis in NederlandCovid-19