Schiphol laat ook minder reizigers toe in herfst door verwachte problemen
Ook in september en oktober legt Schiphol het aantal reizigers aan banden dat vanaf de luchthaven kan vertrekken. In september zijn dat er 67.500 per dag, in oktober 69.500 per dag. Vooral in de herfstvakantie worden problemen verwacht.
De luchthaven denkt dat er in de twee weken van de herfstvakantie gemiddeld 3500 passagiers per dag te veel zullen vliegen.
Hoewel er de komende maanden volgens Schiphol bijna 300 beveiligers worden aangenomen, zijn de problemen nog niet opgelost. Het tekort aan beveiligers zorgde de afgelopen maanden al voor lange wachtrijen bij de securitycheck. Daardoor misten mensen hun vlucht en uiteindelijk besloot Schiphol om het aantal vertrekkende passagiers aan banden te leggen.
Meer kleren, langere controle
Om chaotische taferelen te voorkomen gelden de beperkingen dus ook nog in de maanden september en oktober. Volgens Schiphol zal dat op de meeste dagen geen probleem zijn, maar rond de herfstvakantie wel.
Dat er ondanks het extra personeel toch zelfs iets minder mensen vervoerd kunnen worden per dag dan in augustus, heeft volgens Schiphol te maken met een seizoenseffect. In de herfst dragen mensen nu eenmaal meer kleren, en dus moet er ook meer in de bakken worden gestopt bij de securitycontrole. En dat kost tijd.
KLM, dat ongeveer de helft van de passagiers vervoert die vanaf Schiphol vertrekken, verwacht geen vluchten te hoeven annuleren. Het bedrijf is van plan om minder stoelen te verkopen, zonder dat daarvoor een hele vlucht gecanceld hoeft te worden.
Niet al te vroeg komen
Schiphol herhaalt de oproep om ook weer niet te vroeg te komen en dat is langer dan vier uur voor vertrek van de vlucht. Dat heeft geen zin, omdat de incheckbalies en bagage-afgiftepunten dan nog niet open zijn. "Bovendien wordt de rij op momenten extra lang als reizigers veel vroeger in de rij gaan staan."
En dat zorgt voor flinke vertraging, voor iedereen. De passagiers die te vroeg komen - en daarmee een plekje in de rij bezet houden van anderen - zorgen voor een extra wachttijd voor alle passagiers van gemiddeld anderhalf uur, meldt minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat).
Op de drukste dagen in juli stonden passagiers op het drukste moment van de dag maar liefst vier uur in de rij, schrijft Harbers. Om de luchthaven te helpen zijn er zelfs medewerkers van zijn ministerie aan de slag gegaan op het vliegveld.
Ook kwam er hulp van andere luchthavens die vluchten overnamen. Voor de herfst komt die er niet meer van luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Volgens een woordvoerder is er simpelweg geen ruimte. "We zitten aan onze taks tot eind oktober, alle slots zijn ingevuld."
Eind juni maakte de luchthaven al bekend de laatste vrije plekken tot eind augustus te hebben ingevuld. Toen gingen de laatste plekken voor het grootste gedeelte naar TUI Fly. Ook Corendon verplaatste eerder vluchten naar Rotterdam.