Valse aanbiedingen: 'Supers de fout in met hogere prijzen'
Een 'altijd lage prijs' van 4,99 euro voor gerookte zalm? Nee hoor, aan de kassa tik je gewoon 5,99 euro af. En zo gaan supermarkten nog vaak de fout in met aanbiedingen. Klanten betalen meer dan er wordt beloofd op het prijskaartje.
Dat zegt de Consumentenbond na een steekproef bij Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. De bond bezocht verschillende vestigingen van de supermarkten en controleerde per bedrijf negentig aanbiedingen.
De Consumentenbond keek specifiek naar artikelen die winkels aanprezen. Bijvoorbeeld met een groot bord of via een opvallende plek in de winkel.
Fouten onacceptabel
Zo kostten batterijen van Duracell aan de kassa van Albert Heijn 8,99 euro, terwijl het prijskaartje 5,39 euro aangaf. En de eerder beschreven gerookte zalm werd gekocht bij Jumbo.
"Dit soort fouten zijn onacceptabel, zeker nu alles duurder wordt en consumenten juist op zoek gaan naar aanbiedingen", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "De prijs waarmee de winkel adverteert, moet ook de prijs zijn die je aan de kassa betaalt."
Jumbo en AH: meeste fouten
Jumbo maakte de meeste fouten. Bij 31 van de 90 aanbiedingen rekende de supermarkt een andere prijs dan er werd aangeboden. Albert Heijn ging 22 keer de mist in en Plus 17 keer.
Bij Aldi en Lidl klopten de prijzen van aanbiedingen meestal wel, zegt de bond. De fouten die wel werden gemaakt waren bovendien meestal in het voordeel van de klant. Dat was ook vaak zo bij Plus.
Miljoenen klanten de dupe
"Daar kunnen anderen een voorbeeld aannemen", aldus Molenaar, die hoopt op een passende reactie van met name Albert Heijn en Jumbo, zoals een donatie aan de voedselbank. "Miljoenen klanten hebben teveel betaald."
Of die actie er ook komt hebben de supers desgevraagd nog niet laten weten, wel zeggen ze de uitkomsten serieus te nemen en beloven ze beterschap. Om die reden zegt de Consumentenbond nog geen melding te hebben gemaakt bij toezichthouder ACM.
Albert Heijn laat in reactie aan RTL Z weten in te willen zetten op meer digitale prijskaartjes bij de schappen, waarmee fouten moeten worden voorkomen. Die belofte werd vorig jaar ook al gedaan, toen bleek dat de prijzen op de kassabon vaak afwijken van die bij het schap. En vaak in het nadeel van de consument.
'95 procent digitale prijzen'
AH noemde dat destijds onacceptabel en zegt nu zo’n 95 procent van de schappen te hebben voorzien van een digitaal kaartje. Bij de aanbiedingen gebeurt dat echter vaak nog niet, dat moet in de nabije toekomst gebeuren. Tot die tijd belooft de super extra controles te doen.
Jumbo zegt de prijsverschillen te betreuren en eveneens te werken aan digitale prijskaartjes. Ook wordt er strenger gecontroleerd op prijzen, zegt het bedrijf.
Het motto 'euro’s goedkoper' "is een fundamenteel onderdeel van onze formule", zegt een woordvoerder. "Deze belofte schrijft ook voor dat klanten een product gratis krijgen in het geval zij een afwijking constateren tussen de prijs bij het winkelschap en de prijs aan de kassa."