Consumentenbond: kassabonnetje supermarkt staat vol fouten
In veel supermarkten wijken de prijzen op de kassabon af van de prijskaartjes bij het schap. Meestal zijn de fouten in het nadeel van consumenten. De Consumentenbond deed een steekproef bij zeven landelijke supermarktketens.
Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar daar is weinig van terecht gekomen, zegt de Bond. Testshoppers van de Consumentenbond bezochten supermarktketens van Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Van elke keten werden er drie filialen bezocht.
Aldi volledig foutloos
Daar werden de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Slechts 1 kassabon, bij een Aldi-filiaal, was volledig foutloos.
In 2020 deed de Consumentenbond een vergelijkbare steekproef. Toen waren 3 van de 28 kassabonnen foutloos.
Aantal fouten
Ook het aantal fouten is toegenomen. In 2020 klopte bij 1 op de 8 producten de prijs niet. Nu gaat het bij 1 op de 7 producten fout.
Vooral bij koffie, bier en wijn ging het vaak mis. Die artikelen waren volgens het prijskaartje in de aanbieding, maar volgens de kassa niet. Daardoor kostte bij Plus de koffie aan de kassa 4,19 euro meer dan het prijskaartje aangaf. En bij AH was een 6-pack alcoholvrij bier 2,19 euro duurder dan op het schap stond.
AH en Jumbo het slordigst
Albert Heijn en Jumbo zijn het slordigst. Bij Albert Heijn hebben ruim 1 op 4 producten een afwijkende prijs. Bij Jumbo ruim 1 op de 5.