NS zet kantoorpersoneel in als conducteur: 'Uitval voorkomen'
Het piept en kraakt bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). In de strijd tegen personeelstekorten en uitvallende treinen gaat het bedrijf kantoormedewerkers inzetten als conducteur. In de avonduren worden beveiligers ingehuurd om het treinpersoneel te ontlasten.
Met de maatregelen moet worden voorkomen dat het bedrijf en de dienstregeling verder vastlopen.
"Het moet de hoogste nood opvangen", zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze tegen RTL Z. Een deel van het kantoorpersoneel heeft al langer de wens om bij te springen en moet dat nu een paar uur per week kunnen gaan doen.
Het is wel een tijdelijke noodmaatregel, zegt Kroeze. Het kantoorpersoneel kan de conducteurs assisteren en er bijvoorbeeld voor zorgen dat er weer langere treinen kunnen rijden. Reizigers klaagden in de afgelopen weken steen en been over uitvallende treinen of veel kortere, volle treinen. Na een korte cursus kan het extra personeel snel bijspringen.
Weken of maanden
De extra hulp kan weken of maanden ingezet worden. "Hoe lang we dit gaan doen weten we nog niet", zegt Kroeze. Zijn bedrijf waarschuwde al eerder voor uitval door personeelstekort. Er staan meer dan 2000 vacatures open bij het bedrijf. Het aantal aanmeldingen voor opleidingen tot conducteur of machinist is inmiddels wel verdrievoudigd, zegt de woordvoerder.
De NS werkt aan een nieuwe, uitgeklede dienstregeling voor volgend jaar. Stapsgewijs worden er nu al aanpassingen gedaan: vanaf 7 november rijden er op sommige trajecten al minder treinen. Dat moet per 2023 nog een stapje verder gaan, zodat het treinpersoneel meer lucht krijgt.
Te laat
Ondertussen houdt de regering een vinger aan de pols. De problemen met personeelstekorten werden te laat onderkend. De vandaag startende nieuwe topman van de NS, voormalig minister Wouter Koolmees, mag in Den Haag uitleg gaan geven over de problemen bij zijn bedrijf. In de Tweede Kamer wordt gedebatteerd over de toekomst van het spoor en de aanbesteding daarvan.
Een belangrijke vraag: kan het bedrijf zijn (bijna) alleenrecht op het spoor behouden. Of moeten commerciële partijen, zoals Arriva meer invloed krijgen? Anne Hettinga, directeur van Arriva liet aan Nieuwsuur alvast weten dat zijn 'handen jeuken' om te laten zien dat het ook anders kan.
Volgens Kroeze hebben alle bedrijven in Nederland last van de personeelstekorten, ook de andere spooruitbaters. "Privatiseren is niet de oplossing", zegt hij. Volgens de NS woordvoerder is het debat van vandaag belangrijk, maar wil de NS graag verantwoordelijk blijven voor het vervoer in Nederland.