Onderbetaling en lange werkdagen: uitzenders overtreden 'bewust' de wet
Onderbetaling of te lange werkdagen. Zeker één op de zeven uitzendbureaus overtreedt willens en wetens de wet, zo blijkt uit onderzoek van de Arbeidsinspectie. Vooral bij het werk met arbeidsmigranten gaat het vaak mis.
Nederland zou rond de 2500 'malafide' uitzenders tellen. Dat is volgens Rits de Boer, hoofd van de Arbeidsinspectie een voorzichtige schatting. "Het kan ook het dubbele zijn", zegt hij in een interview met NRC.
Arbeidsmigranten
De Arbeidsinspectie werkt nog aan een definitief rapport over de kwestie, maar ziet vooral problemen als het gaat om arbeidsmigranten. Niet alleen de uitwassen, zoals een salaris onder het minimumloon of slechte huisvesting, zijn een probleem. Arbeidsmigratie is zelf ook een probleem, zegt De Boer.
Distributiecentra, slachterijen, kassen, ze zoeken allemaal laagbetaald personeel. Veel uitzendbureaus springen daarop in en halen mensen massaal uit Midden-Europese landen.
Bulkgoed
En terwijl ze daar flink aan verdienen, worden de krachten behandeld als 'bulkgoed', zegt De Boer. Het is volgens hem onwenselijk ook omdat de maatschappij opdraait voor kosten zoals zorg en onderwijs.
Er zouden daarom grenzen moeten worden gesteld aan arbeidsmigratie, vindt de voorman. "Het kan zo niet langer."
Kabinet werkt aan certificaat
Het kabinet werkt aan een certificaat voor uitzendbureaus, onder meer om misstanden als deze tegen te gaan. Maar dat wordt op zijn vroegst in 2025 ingevoerd. Minister Van Gennip van Sociale Zaken erkent dat er duizenden uitzendbureaus zijn die zich niet aan de regels houden en 'een verdienmodel maken van arbeidsmigranten'.
"Dat vind ik echt Nederland onwaardig. De manier waarop we met veel van onze arbeidsmigranten omgaan kan écht niet."
Uitzenders hopen op harde hand
Scherper toezicht kan volgens de minister ook niet alles oplossen. Uitzendbranche ABU sluit zich daarbij aan, maar hoopt ook op de 'harde hand van de overheid' , zegt Jurriën Koops, directeur van ABU tegen RTL Z.
De bond vertegenwoordigd zo'n 65 procent van de uitzendbureaus in Nederland, dat zijn er in totaal bijna zeventienduizend.
Stevige gesprekken zijn er nog niet gevoerd naar aanleiding van het onderzoek, zegt Koops. Maar het is iets waar uitzendbureaus direct mee aan de slag moeten. "Het probleem is niet nieuw en het is buitengewoon hardnekkig."
'We nemen verantwoordelijkheid'
Het is slecht voor de branche en de werknemers. ABU zelf zegt de lat voor leden daarom hoger te leggen, zo worden er afspraken gemaakt over meer inkomenszekerheid en huisvesting voor migranten.
"We nemen onze verantwoordelijkheid, maar we kunnen het niet alleen oplossen."