Grand Prix Zandvoort kreeg miljoenen aan vastelastensubsidie
De organisatie van de Grand Prix in Zandvoort, Dutch Grand Prix, kreeg de afgelopen jaren voor miljoenen aan vastelastensubsidie TVL. De organisatie lijkt maximaal geprofiteerd te hebben van de regeling, zelfs in 2021, toen de Grand Prix werd verreden en er flink werd verdiend aan de kaartjes voor een jaar later.
Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat de organisatie 1,8 miljoen euro aan TVL-subsidie ontving de afgelopen jaren. Dat staat in schril contrast met de woorden van sportief directeur Jan Lammers, die aan de vooravond van de race in 2021 nog een vlammend betoog hield waarin hij claimde dat 'de feiten zijn' dat DGP een evenement voor 315.000 mensen organiseert 'met 0 euro subsidie'.
Ook in 2021
In 2020 ontving Dutch Grand Prix (DGP) in twee etappes 140.000 euro aan subsidie. In dat jaar zou de eerste GP worden verreden in Zandvoort, maar dat ging niet door vanwege corona. In 2021 kreeg het evenement 1,1 miljoen aan subsidie en begin 2022 volgde nog eens 550.000 euro. Die laatste tranche was de verlate uitbetaling voor het laatste kwartaal van 2021.
Vooral de subsidies voor het jaar 2021 zijn opmerkelijk. In dat jaar werd namelijk wel degelijk een Grand Prix verreden, zij het met twee derde van het maximale aantal bezoekers wegens corona. Bovendien werden in dat jaar ook de kaarten voor 2022 verkocht, toen er geen muis meer bij kon wegens de grote belangstelling.
Kleine lettertjes
Een prima jaar waarin de staat niet hoeft bij te springen zou je denken. Maar DGP lijkt geprofiteerd te hebben van de kleine lettertjes van de regeling. Zo vroeg het bijvoorbeeld TVL aan voor de periode van april tot juni 2021.
Om in aanmerking te komen voor de TVL-subsidie moesten bedrijven aantonen dat ze in een bepaald kwartaal minstens 30 procent omzetdaling hadden ten opzichte van een zogenoemd referentiekwartaal. Dat was prijsschieten voor DGP, want de omzet van de organisatie komt bijna volledig uit kaartverkoop, en kaartverkoop vond in dat kwartaal niet plaats.
Een woordvoerder negeert de vraag of DGP heeft weten te profiteren van het feit dat het in sommige kwartalen sowieso geen omzet in de boeken zet.
"De Dutch Grand Prix organisatie heeft net zoals heel veel andere bedrijven gebruik gemaakt van de TVL-regeling in 2020 en in 2021, binnen de mogelijkheden waar het voor bedoeld was", laat een woordvoerder weten. "Die voorziening was er om te zorgen dat bedrijven, ondanks veel onzekerheid, door konden gaan met hun bedrijfsvoering."
Welke vaste lasten?
Een tweede voordeel voor DGP is dat de subsidie niet werd uitgekeerd op basis van de daadwerkelijke vaste lasten, maar op basis van een de gemiddelde vaste lasten per sector. Voor het organiseren van sportevenementen werden die vaste lasten vastgesteld op 34 procent van de omzet.
Vaste lasten zijn bijvoorbeeld de huur van een pand of hypotheeklasten, kosten van abonnementen en energiekosten. Maar DGP woont in op het circuit van Zandvoort. Van een groot kantoor, met bijbehorende kosten, is bijvoorbeeld geen sprake.
Op de vraag of subsidie in enige verhouding staat tot de werkelijke vaste lasten, wil DGP geen duidelijk antwoord geven. "Kijk, wij hebben een groot team van mensen nodig, of die nou op kantoor zitten of niet", schetst de woordvoerder. "Wij gaan verbintenissen aan met leveranciers en mensen. Je plant het, en moet die plannen uitvoeren."
Voor het betalen van de mensen was de TVL overigens sowieso niet bedoeld, daarvoor was namelijk de NOW in het leven geroepen. En bestellingen bij leveranciers voor een evenement dat eenmaal per jaar plaatsvindt, zijn geen vaste lasten. De woordvoerder wil verder niet stilstaan bij de vraag of dat variabele of vaste kosten zijn.
DGP benadrukt vooral dat de race in 2020 niet door mocht gaan, en in 2021 slechts twee derde van het publiek welkom was door corona. "In beide gevallen was het overgrote deel van het evenement al gebouwd en verplichtingen met mensen en vele leveranciers aangegaan."
Vanaf het begin van de TVL was duidelijk dat sommige bedrijven meer subsidie zouden krijgen dan dat ze daadwerkelijk aan vaste lasten hebben. Dat is niet verboden, maar de overheid deed wel herhaaldelijk een beroep op het bedrijfsleven om geen steun aan te vragen, als het niet nodig was.
Winst
Of de organisatie van de Grand Prix uiteindelijk winst heeft gemaakt in 2021 wil de woordvoerder ook niet zeggen. "Daarover kan ik zeggen dat wij geen uitspraken doen over financiële cijfers van de DGP Organisatie."
De gedeponeerde jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel geven daarover ook geen uitsluitsel. Omdat DGP te boek staat als een micro-onderneming hoeft het geen winst- en verliesrekening te deponeren.
Wel is duidelijk dat het Circuitpark Zandvoort, een van de aandeelhouders van DGP, over 2021 winst in de boeken wist te zetten omdat er weer evenementen georganiseerd konden worden: "De omzet in 2021 is aanzienlijk toegenomen omdat er in 2020 door het coronavirus aanzienlijk minder externe en publieke evenementen hebben kunnen plaatsvinden. Er is in 2021 dan ook een positief resultaat behaald."
Miljoenen bij de aandeelhouders
Hoeveel winst er werd behaald, maakt ook het circuit niet bekend. Uit de jaarrekening blijkt wel dat er ruim 1,6 miljoen euro van de winst is achtergebleven in het bedrijf. Dat wil niet zeggen dat er niet meer winst is gemaakt, want het deel dat als dividend is uitgekeerd aan de aandeelhouder blijft onbekend.
Bij moedermaatschappij Chapman Andretti blijkt nog eens 3 miljoen euro aan winst te blijven hangen. De belangrijkste bron van inkomen voor dat bedrijf is de exploitatie van het circuitpark, zo schrijft het zelf.