30 procent

Duurdere dadels met ramadan: 'Inflatie en slechte oogsten'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPDuurdere dadels met ramadan: 'Inflatie en slechte oogsten'
RTL

De ramadan staat voor de deur en dat betekent voor veel moslims dat er, na zonsondergang, dadels op het menu staan. Het is goede handel voor de importeurs van Nederland, al zijn de vruchten soms ook flink duurder geworden.

Vanavond begint voor veel moslims de ramadan en mogen moslims tussen dageraad en zonsondergang onder meer niet eten en drinken. Voor sommigen is sociale media ook uit den boze.

Als de zon onder is gegaan, mag er gegeten worden. Volgens de traditie worden er dan drie dadels gegeten, de vrucht van de profeet, vertelt Yogi Geheniau van dadelbedrijf Yogi & Yousef Dadels aan RTL Z. Met zeker een miljoen moslims is de markt in Nederland groot, zegt hij.

"Mensen eten al snel negentig dadels per persoon tijdens de ramadan en geven elkaar de lekkernij ook cadeau."

Het zorgt voor een piek in de vraag naar dadels, ook omdat supermarkten vaak met acties komen, zegt de ondernemer. Veel dadels worden bovendien duurder, zo blijkt uit een rondgang langs importeurs door RTL Z. Met uitschieters tot wel 30 procent.

Ook supermarkt houdt rekening met ramadan: 'Samen eten verbindt'
Lees ook

Ook supermarkt houdt rekening met ramadan: 'Samen eten verbindt'

Het komt niet alleen door de hoge inflatie, maar ook door een gebrek aan voorraden. Zo kampt Israël, een van de grootste leveranciers van de vrucht, met matige oogsten. Door droogte komen zo'n 30 procent minder dadels uit het land. Ook in Pakistan zijn oogsten door overstromingen mislukt.

"Wij hebben er zelf geen last van", zegt Geheniau. Zijn bedrijf werkt met telers in Saudi Arabië. Voor veel handelaren is dat echter niet het geval, zij moeten soms hogere prijzen betalen die uiteindelijk vaak weer op het bordje van de consument terechtkomen.

De gestegen prijzen voor onder meer boodschappen zullen er wereldwijd voor zorgen dat moslims dit jaar spaarzamer zijn met hun uitgaven tijdens ramadan, zeggen economen tegen Aljazeera. Kleding cadeaus of voeding? Zeker in arme gezinnen ligt het onder de loep.