KLM levert in 19 jaar niks op: amper winstbelasting, heel veel steun
Luchtvaartmaatschappij KLM zet vele miljarden per jaar om, maar de staatskas ziet daar zo goed als niks van terug. In bijna twee decennia bedroeg de winst voor belastingen 671 miljoen euro. Daarvan vloeide 151 miljoen euro als winstbelasting naar de schatkist. Dat is een fractie van de kosten die de staat heeft gemaakt om KLM in de lucht te houden.
Dat blijkt uit een analyse van RTL Z van de jaarrekeningen van KLM sinds het bedrijf samenging met Air France.
Geen winst, geen belasting
Van de negentien onderzochte boekjaren, sloot KLM er zes af met verlies. Vooral in de coronajaren waren die verliezen fors. Over 2020 en 2021 werd een totaalverlies geboekt van 3,2 miljard euro voor belastingen.
De zes verlieslatende jaren zorgden ervoor dat KLM minder winstbelasting hoefde af te dragen. Verliezen mag de luchtvaartmaatschappij namelijk verrekenen met de winsten in andere jaren.
Per saldo droeg KLM hierdoor op een omzet van ruim 163 miljard euro maar 151 miljoen aan winstbelasting af. Dit komt neer op gemiddeld net geen 8 miljoen euro per jaar. Ter vergelijking: betaalbedrijf Adyen droeg alleen in 2022 al ongeveer evenveel af aan winstbelasting af als KLM in negentien jaar.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Miljarden aan kosten voor belastingbetaler
De bijdrage die KLM met de betaalde winstbelasting levert aan de schatkist steekt schril af tegen de kosten die de staat maakte om het vliegbedrijf overeind te houden. Zo was KLM de grootste ontvanger van NOW-loonsteun tijdens de coronajaren. In totaal kreeg het 1,96 miljard euro loonsubsidie gestort, omgerekend ruim 70.000 euro per werknemer. Dit bedrag hoeft KLM niet terug te betalen.
Wat KLM nog wel moet terugbetalen is dik 1 miljard euro aan achterstallige loonbelasting. KLM kreeg - net als andere bedrijven - uitstel voor het betalen van loonbelasting. Het heeft daarvoor 60 maanden de tijd .
Slechte investering
Van een investering in moederbedrijf Air France-KLM werd de overheid ook al niet veel wijzer. In 2019 kocht Nederland voor 744 miljoen euro aandelen, om uiteindelijk eenzelfde mate van zeggenschap te krijgen over het beleid van de onderneming als de Franse overheid. Die aandelen zijn anno 2023 bijna 90 procent minder waard, een verlies van 650 miljoen euro.
In 2022 kocht Nederland nog eens voor 220 miljoen euro aandelen, maar omdat de Fransen meer investeerden is de zeggenschapsverhouding weer net zo scheef als voor de Nederlandse investeringen.
Voorwaarden staatssteun aan de laars gelapt
Los van de bovengenoemde steun leende KLM ook nog 277 miljoen euro van de staat in coronatijd en de schatkist gaf ook een garantie op bankleningen van 655 miljoen euro. Deze leningen zijn inmiddels volledig terugbetaald, omdat het bedrijf weer baas in eigen huis wil zijn.
Aan de staatssteun waren namelijk voorwaarden verbonden. Zo moest KLM snijden in de personeelskosten en er gold een bonusverbod. De staatsagent, die namens de overheid toezicht hield op de naleving van de voorwaarden, concludeerde in januari al dat KLM de afgesproken kostenreductie in 2023 bij lange na niet haalt.
Ook werden de bonussen met betrekking tot het jaar 2019 uitgekeerd eind 2022, terwijl dit niet mocht. Als klap op de vuurpijl concludeerde de staatsagent dat KLM nog steeds belastingontwijking door piloten faciliteert.