Vattenfall-klant krijgt geld voor onverwachte tariefwijziging
Een klant van Vattenfall die een variabel contract heeft, kan compensatie krijgen voor de twee keer dat de energiemaatschappij vorig jaar te laat een tariefwijziging aankondigde. Het gaat om een bedrag van richting de 100 euro, maar de klant weigert het geld om principiële redenen. "De mensen die aan de bel trekken, krijgen compensatie, maar de rest niet? Dat is voor mij niet oké."
De klant, Frank Ruesink, diende een klacht in bij de energiemaatschappij na de veelbesproken uitspraak van de rechtbank Amsterdam eerder dit jaar. De rechter stelde toen dat de tariefverhogingen van Vattenfall vorig jaar juist onrechtmatig waren. In die zaak heeft Vattenfall hoger beroep aangetekend.
Compensatievoorstel
"Na de uitspraak van de rechter dacht ik: als dit voor één klant geldt, waarom zou het dan niet ook voor mij gelden?", zegt Ruesink tegen RTL Z. Op zijn klacht bij Vattenfall kreeg hij nul op het rekest. Daarop stapte hij naar de Geschillencommissie. Daar kunnen consumenten terecht als hun klacht niet wordt gehonoreerd door een bedrijf zelf.
Na bemiddeling door deze instantie ontving Ruesink eerder deze maand een voorstel van Vattenfall. Daarin erkende de energiemaatschappij dat zij hun klanten vorig jaar twee keer te laat hebben geïnformeerd over een tariefwijziging, namelijk die van 1 april en die van 1 juli.
Vattenfall biedt nu aan om het verschil tussen het tarief vóór wijziging en ná wijziging terug te betalen, voor het energieverbruik in een bepaalde periode. Die compensatie, inclusief aanvullende tegemoetkoming en een vergoeding voor de kosten van de Geschillencommissie, komt uit op bijna 100 euro, blijkt uit het schikkingsvoorstel dat RTL Z heeft ingezien.
Ruesink vindt het fijn dat hij alsnog erkenning krijgt van Vattenfall voor zijn klacht, maar is niet te spreken over het feit dat het 'een deal achter de schermen' betreft. "De mensen die aan de bel trekken, krijgen compensatie, maar de rest niet? Dat is voor mij niet oké."
Hij gaat dan ook niet akkoord met het schikkingsvoorstel, zegt hij, tot het voor alle klanten geldt. Hoeveel andere klanten een klacht hebben ingediend bij Vattenfall, wil de energiemaatschappij niet zeggen.
Geen uitspraken over schikkingen
Uit de brief blijkt verder dat Vattenfall over de tariefwijziging zelf onvermurwbaar is. "In de voorwaarden wordt voldoende duidelijk omschreven in welke gevallen de tarieven gewijzigd mogen worden. We zullen dat ook in het hoger beroep toelichten", laat een woordvoerder desgevraagd weten. De energiemaatschappij verwacht dat het vonnis van de kantonrechter in hoger beroep niet standhoudt.
"Over eventuele schikkingen met klanten doen we nooit uitspraken", voegt de woordvoerder daar nog aan toe. "Maar in individuele gevallen kunnen wij wel eens een tegemoetkoming aanbieden. Dat neemt niet weg dat wij van mening blijven dat we in ons gelijk staan."
Daar is Roelof de Nekker het niet mee eens. Als jurist staat hij de klant bij die de rechtszaak tegen Vattenfall aanspande. De te late aankondiging van de tariefwijzigingen is sowieso een probleem voor energiemaatschappijen, zegt hij.
Claimstichting
Terwijl de Geschillencommissie inzet op compensatie op basis van de 30 dagen die als tijdige aankondiging van een tariefwijziging gelden, ziet De Nekker liever dat de hele tariefwijziging van tafel gaat. Het hoger beroep met Vattenfall loopt inmiddels, laat hij weten, al zal het naar zijn verwachting nog geruime tijd duren voordat het Hof uitspraak doet.
Omdat het niet zijn hoofdzaak is, is hij nog maar 'enkele' nieuwe procedures gestart tegen Vattenfall. Ook heeft hij nog zaken lopen tegen Energiedirect en Essent, ook vanwege onrechtmatige tariefverhogingen. "Ik denk dat een claimstichting beter uitgerust is om een zaak te voeren over de onrechtmatige tariefwijzigingen door energiemaatschappijen."
Ook bij een dalende gasprijs kunnen je energietarieven hoger worden. Is dat terecht? Dat leggen we uit in deze video:
Eind maart liet claimbedrijf GoBaxter weten een massaclaim op te willen zetten tegen energiemaatschappijen die vorig jaar hun variabele tarieven verhoogden. Het bedrijf doet dat naar aanleiding van de uitspraak in de Vattenfall-zaak, die stelt dat de algemene voorwaarden van energiebedrijven niet concreet genoeg zijn over wanneer zij hun variabele tarieven tussentijds mogen verhogen.
Inmiddels hebben zich zo'n 25.000 consumenten aangesloten, zegt oprichter Jochem van Dalfsen. "We zijn nu in gesprek met verschillende partijen over de mogelijkheden om een claim in te dienen. Dat kan via verschillende routes, bijvoorbeeld als stichting, maar ook als bv. Deze claim is best omvangrijk en het is best duur om een proces tegen zeg zes energiereuzen te voeren."
Hij benadrukt dat GoBaxter nog geen zaak begonnen is. "Ik verwacht daar in augustus of september meer informatie over te hebben."