Rechter geeft klant Vattenfall gelijk: energietarieven te vaak verhoogd
Een klant die het oneens was met de constante tarievenverhogingen van Vattenfall en daarom naar de rechter stapte, heeft gelijk gekregen. De energieleverancier had de prijzen niet steeds omhoog mogen gooien. Of deze 'oneerlijke handelspraktijk' ook betekent dat andere klanten gecompenseerd moeten worden, is de vraag.
De kantonrechter in Amsterdam oordeelde vorige week al dat de klant gelijk had, maar de uitspraak werd pas gisteren gepubliceerd. Volgens de Consumentenbond kan de uitspraak verstrekkende gevolgen hebben, maar Vattenfall zelf zegt dat het om één zaak van een individuele klant gaat.
Niet snel kunnen overstappen
Het gaat er allemaal om dat Vattenfall de prijzen vorig jaar meerdere keren verhoogde terwijl op de website van de energieleverancier staat dat dit bij een variabel contract maar twee keer paar jaar kan gebeuren. Een prijsverhoging, per 1 april vorig jaar, werd ook maar tien dagen daarvoor aangekondigd. Dat was te kort van tevoren, vond de klant.
Vattenfall zelf zegt dat door de oorlog in de Oekraïne sprake was van een bijzondere situatie, die zich nog nooit eerder had voorgedaan. Na de Russische inval van Oekraïne gingen de gasprijzen op de gasmarkten namelijk flink omhoog, waardoor Vattenfall te maken kreeg met extreem hoge inkoopprijzen.
Maar de Amsterdamse rechter gaat niet mee in die redenering. Doordat Vattenfall de wijziging zo kort van tevoren aankondigde was het voor de klant namelijk niet meer mogelijk om bijvoorbeeld snel over te stappen naar een andere energieleverancier.
'Kan verstrekkende gevolgen hebben'
"Belangrijk is ook dat de rechter aangeeft dat het pas bij een daadwerkelijke tariefwijziging duidelijk is wat men verstaat onder uitzonderlijke omstandigheden. Dit zou al bij het aangaan van een contract duidelijk moeten zijn voor de consument", zegt een woordvoerder van de Consumentenbond tegen persbureau ANP.
"Dit kan dus verstrekkende gevolgen hebben voor de energieleveranciers die op grond van dit oneerlijke wijzigingsbeding de tarieven vaker dan twee keer per jaar wijzigden."
'Algemene voorwaarden zijn duidelijk'
De rechter heeft Vattenfall verboden om de tariefsverhoging van 1 april 2022 voor de klant door te voeren. Maar Vattenfall is het oneens met de uitspraak en overweegt in hoger beroep te gaan. "We vinden dat in de algemene voorwaarden duidelijk wordt omschreven in welke gevallen de tarieven gewijzigd mogen worden", reageert een woordvoerder.