Voor kleine auto's en middenklassers

Gebruik elektrische auto nog jarenlang duurder dan benzinebak

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© ANP / Tobias KleuverGebruik elektrische auto nog jarenlang duurder dan benzinebak
RTL

Het zal nog jaren duren voor elektrisch rijden goedkoper wordt dan rijden in een benzineauto. Elektrische auto's zijn gemiddeld honderden euro's duurder per jaar dan vergelijkbare benzinemodellen.

Dat blijkt uit nieuwe doorrekeningen die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn gemaakt. 

In de berekeningen wordt gekeken naar de totale kosten die er komen kijken bij autobezit: de aanschafwaarde, hoeveel je er na vier jaar nog voor terugkrijgt, de tank- of laadkosten bij 15.000 kilometer per jaar, de verzekering en de belastingen.

Meer belasting

En dat pakt allemaal niet zo lekker uit voor elektrische auto's in het klein- en middensegment. Ten dele komt dat door het kabinetsbeleid, blijkt uit de begeleidende Kamerbrief.

Want ondanks dat elektrisch rijden gestimuleerd wordt, bijvoorbeeld via aanschafsubsidies, wordt er ook een maatregel genomen die juist tegenovergesteld werkt. Vanaf 2025 moet je ook voor elektrische auto's wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, MRB) gaan betalen.

Chinese elektrische auto maakt opmars: 'De kaarten worden opnieuw geschud'
Lees ook

Chinese elektrische auto maakt opmars: 'De kaarten worden opnieuw geschud'

Ten opzichte van benzineauto's pakt dat negatief uit voor elektrische modellen uit dezelfde klasse omdat de MRB deels gebaseerd is op het gewicht van de auto. Elektrische auto's zijn relatief zwaar door de batterijen die erin zitten.

Meer belasting

En dat loopt flink in de papieren. Gemiddeld moet je voor een elektrische auto daardoor straks 200 tot 500 euro meer wegenbelasting betalen per jaar dan voor een vergelijkbare benzinewagen, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.

Het ministerie ziet zelf ook dat dat de komende jaren niet echt gaat helpen bij de gewenste vergroening van het wagenpark. "Verwacht wordt dat mede hierdoor de nieuwverkoop van elektrische auto's in 2025 en 2026 daalt ten opzichte van 2024", aldus Heijnen.

Honderden euro's

Kleine benzineauto's (in de A-klasse, denk aan een Kia Picanto) zijn per maand 67 euro goedkoper dan de elektrische tegenhangers, als je alle kosten meerekent. Dat is 804 euro per jaar. 

In de B-klasse (zoals de Renault Captur of VW Polo) is het verschil nog groter. Elektrische varianten zijn per maand 79 euro duurder, of 948 euro per jaar. Voor C-klassers (zoals de Nissan Qashqai of VW Golf) gaat het om een verschil van 42 euro per maand (504 euro per jaar).

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Bij de nog grotere (en duurdere) klassen (D en E) valt de berekening trouwens wel gunstig uit voor elektrische wagens. Maar veruit de meeste autokopers hebben daar niet zo veel aan. 80 procent van de nieuw verkochte auto's zitten in het A, B en C-segment.

Lees meer over
Rijksdienst voor Ondernemend NederlandMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatElektrisch rijden