Bedrijven

Wie koopt Blokker? 'Laat Blokker met Hema integreren'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPWie koopt Blokker? 'Laat Blokker met Hema integreren'
RTL

De Blokkerwinkels staan in de verkoop, maakt de familie Blokker vandaag bekend. Wie zou de winkelketen willen kopen en is er nog wat van te maken? "Blokker en Hema zouden samen een heel sterk retailconcept in het middensegment zijn."

"Voor winkels in het middensegment, zoals Blokker, is het een hele moeilijke periode", zegt retaildeskundige Cor Molenaar. Ze hebben volgens hem enerzijds te maken met concurrentie van online, maar voor functionele verkopen - zoals een emmer of een dweil - is de prijs te laag om winstgevend via internet te laten bestellen en te bezorgen.

Dit soort producten wordt niet zo vaak gekocht, maar de marges zijn ook laag, aldus Molenaar. Winkelketens moeten proberen de marge op te krikken, bijvoorbeeld door emotie toe te voegen, denkt hij. "Maar hoe voeg je emotie toe aan een dweil?"

Dramatisch dieptepunt: familie neemt na 122 jaar afscheid van winkelketen Blokker
Lees ook

Dramatisch dieptepunt: familie neemt na 122 jaar afscheid van winkelketen Blokker

'Geen plek voor Blokker én Hema'

Blokker probeerde het, bijvoorbeeld door reclames met Sarah Jessica Parker, bekend van Sex and the City. Maar dat is niet gelukt, dus heeft Blokker weer de prijzen verlaagd, waarmee het met Action moet concurreren, aldus Molenaar. 

En die concurrentie kan Blokker moeilijk aan, vult retaildeskundige Kitty Koelemeijer aan. Molenaar vreest daarnaast dat Blokker de concurrentie met Bol.com niet aankan en hij vraagt zich daarnaast af of er in Nederland plaats is voor een Blokker én Hema.

'Boekhoorn of saneren'

Een goede oplossing is volgens Molenaar als Marcel Boekhoorn, die onlangs Hema kocht, ook Blokker koopt en de twee ketens integreert. Dat zou 'geweldige' kostenbesparingen op winkelpanden kunnen betekenen, aldus Molenaar.

De eigen merken van Hema kunnen prima worden aangevuld met de merken die je bij Blokker vindt, denkt Molenaar. Samen zouden de twee een heel sterk retailconcept in het middensegment zijn, zegt hij. Boekhoorn zelf reageert niet meteen afwijzend op het idee, maar zegt lachend tegen RTL Z 'geen reactie op de vraag' te hebben.

Zet Boekhoorn deze stap niet, dan krijg je een heel ander scenario, denkt Molenaar: saneren.

'Strategie van 2016'

Retailexpert en merkendeskundige Paul Moers is minder somber. Sterker nog, er hoeven nauwelijks winkels te worden gesloten, denkt hij.

Een koper moet wat hem betreft gewoon terug naar de koers die in 2016 werd ingezet: een kwalitatief beter assortiment, met meer service. "Als je nog een jaar had gewacht, dan had je eind 2019 de eerste positieve resultaten gezien bij Blokker. Ze hebben nu de markt heel erg mee; als het nu niet lukt, dan lukt het nooit meer."

'Interessant voor koper'

Afgelopen jaren zijn filialen gesloten, sommige winkels zijn verbouwd en internet is geïntegreerd in de winkels, aldus Moers. Voor een koper is Blokker daarmee interessant, denkt hij. Blokker moet wel stoppen met de oorlog tegen Hema en Action. "Voer alleen de oorlogen die je kunt winnen."

Wie de koper van Blokker kan zijn? Moers hoopt op een partij met verstand van zaken, dus geen private equity investeerder. Of dat Boekhoorn is? "Hema is een hele grote klus, ik kan mij voorstellen dat hij zich nu beter kan focussen op Hema."

Lees meer over
Cor MolenaarPaul MoersBlokkerBlokker HoldingHEMARetailDetailhandel