Bedrijven

Ontslag Ghosn: overleeft de alliantie Renault-Nissan?

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© AFPOntslag Ghosn: overleeft de alliantie Renault-Nissan?
RTL

Het Japanse autoconcern Nissan en het Franse Renault werken al bijna twintig jaar nauw samen. Maar na het ontslag van de Braziliaanse topman Carlos Ghosn bij Nissan willen de Japanners de samenwerking anders inrichten. Zo dreigt dat de alliantie tussen beide bedrijven in gevaar te komen.

Ghosn was voorzitter van de commissarissen van Nissan en ceo bij Renault. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan belastingfraude in Japan waar hij momenteel vast zit. Ghosn was de grote man achter de samenwerking tussen Renault en Nissan. De vraag is of die samenwerking zonder meer verder kan gaan, of dat er wat scherven moeten worden opgeruimd.

De Braziliaan redde destijds in feite Nissan van de ondergang. Renault nam destijds een belang in het Japanse bedrijf, maar inmiddels is Nissan groter dan de Franse moeder.

De geruchten gaan dat Ghosn werkte aan een fusie tussen Renault en Nissan. Iets wat ze bij Nissan nadrukkelijk niet zien zitten, schrijft onder meer de Financial Times.

Bod in aantocht

Verschillende bestuursleden bij Nissan verwachtten ergens in de komende maanden een bod, meldt die krant. Het zat Nissan niet lekker dat Ghosn aanstuurde op een volledige fusie.

Maar of de ontdekking van zijn fraude en arrestatie daarmee verband houdt is speculeren, zegt sectoreconoom Max Erich van ING. Hij kan zich in ieder geval in het geval van Nissan voorstellen dat het bedrijf liever niet een fusie aangaat waarbij de meeste zeggenschap zit bij Renault.

Corné van Zeijl, beursanalist bij Actiam, vindt het 'bijzonder' dat net op het moment dat Renault werkt aan een overname van Nissan, de belastingzaak rond Ghosn uitlekt. "Dit kan geen toeval zijn", aldus Van Zeijl.

Nederlandse ontwerper stuwt autoverkoop Renault
Lees ook

Nederlandse ontwerper stuwt autoverkoop Renault

Rollen omgewisseld

Nissan wil liever de eigen positie binnen de samenwerking verbeteren, zegt persbureau Bloomberg. Voorheen was namelijk Renault de sterke partij, maar inmiddels is dat omgekeerd. Ondertussen heeft Renault een 43,4 procent van de aandelen van Nissan, terwijl de Japanners maar 15 procent hebben in Renault. Hierdoor hebben de Fransen stemrecht bij Nissan, maar andersom niet.

Toen Renault nog alleen opereerde was het een heel Europees en feitelijk een Frans concern, zegt Carlo Brantsen van Carros Magazine. Inmiddels is Renault samen met Nissan en Mitsubishi een 'wereldomspannend autoconcern', stelt hij.

Renault heeft overigens ook het Roemeense budgetmerk Dacia in handen en een belang in het Zuid-Koreaanse Renault Samsung Motors.

Verweven

Brantsen is ervan overtuigd dat Renault en Nissan zo met elkaar verweven zijn, dat de alliantie niet meer uit elkaar kan worden gehaald. Een voorbeelds is dat er al Nissans worden gebouwd op een chassis van Renault en andersom. Voor de Nissan Micra wordt bijvoorbeeld het platform van de Renault Clio gebruikt. Deze wordt in een Franse fabriek van Renault gebouwd.

Lees meer over
Carlos GhosnRenaultNissanMitsubishiAuto

Laatste video's van RTL Nieuws

Rode katten zijn populair, maar hoe komen ze aan die rode vacht?
Editie NL

Rode katten zijn populair, maar hoe komen ze aan die rode vacht?