Nederlandse ontwerper stuwt autoverkoop Renault

De Franse autofabrikant Renault heeft het afgelopen half jaar bijna 1,9 miljoen auto's verkocht, het hoogste aantal sinds 2004. Vooral de nieuwe modellen van de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker slaan wereldwijd aan.
Van den Acker is sinds 2009 de hoofdontwerper bij Renault. Zijn missie was om het Franse automerk een nieuw gezicht te geven en kreeg daarbij carte blanche. Nu acht jaar later wijst het bedrijf zijn inspanning aan als verklaring van het mondiale verkoopsucces.
Renault verkocht in de eerste zes maanden van dit jaar 1,88 miljoen auto's. Een stijging van 10,4 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. "Deze groei komt door het grote aantal nieuwe modellen die zijn ontworpen door de Nederlandse topdesigner Laurens van den Acker", zegt de woordvoerder van Renault Nederland tegen RTL Z. "Zijn vernieuwingen slaan wereldwijd erg goed aan."
Clio en Captur
In alle regio's groeiden de verkoopcijfers, al blijft Europa met iets meer dan 1 miljoen verkochte auto's de belangrijkste markt. Met name de vernieuwde Renault Clio en Captur slaan goed aan op de particuliere Europese markt. Bij dochterbedrijf Dacia geldt dat voor de Sandero en Duster.
Van den Acker vernieuwde de Clio in 2016 (boven) en Captur in 2017. (beeld: Renault)
Het bedrijf verwacht over heel 2017 een groei van 5 procent te halen in zowel Rusland als Brazilië. Ook in China, Turkije en Frankrijk doet Renault het beter dan de afgelopen jaren.
Lees ook: De Nederlander die Renault vanaf een leeg vel mocht herontwerpen