Bedrijven

ABN Amro: Markt voor vleesvervangers groeit harder dan verwacht

Door Claartje Vogel··Aangepast:
© ANPABN Amro: Markt voor vleesvervangers groeit harder dan verwacht
RTL

De markt voor vega-gehaktballen, hybrideburgers en imitatie-schnitzels zit meer in de lift dan eerder werd voorspeld. ABN Amro verwacht een groei van 10 procent de komende twee jaar. "Producenten werken hard aan het verbeteren van smaak en structuur."

Grote bedrijven spelen in op de populariteit van vleesvervangers en dat zorgt de komende jaren voor nog meer groei in de markt. Reden voor de economen van ABN Amro om hun groeiverwachting naar boven bij te stellen: niet 8 procent in 2019, maar 10 procent.

Zo goed mogelijk nabootsen

En volgend jaar groeit de markt nog eens met 10 procent, voorspelt sectoreconoom Nadia Menkveld.

"Vleesvervangers scoren goed op waarden die voor consumenten belangrijk zijn, zoals diervriendelijkheid, milieu en gemak", zegt ze. "En in toenemende mate smaak. Producenten werken dan ook hard aan het verbeteren van smaak en structuur, om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen."

Hybride burgers en ballen

Zo investeren multinationals zoals Nestlé, McDonald's, Burger King en Unilever in vleesvervangers die zoveel mogelijk lijken op echt vlees. Denk bijvoorbeeld aan de burger van Beyond Meat, die waarschijnlijk deze week naar de beurs gaat.

De bedrijven zetten ook meer in op 'hybride-vleesvarianten', schrijft ABN Amro. Denk aan burgers die deels uit vlees, deels uit oesterzwammen bestaan. Of ballen die naast gehakt ook plantaardige vulling hebben. Menkveld: "Deze producten zijn vooral bedoeld om de groeiende groep consumenten flexitariërs te verleiden."

Imitatie-burgers als big business: 'Klanten komen ervoor terug'
Lees ook

Imitatie-burgers als big business: 'Klanten komen ervoor terug'

60 procent eet bewust minder vlees

Dat de markt groeit, komt ook door de consument. Die heeft volgens de bank meer aandacht voor duurzaamheid. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat een derde van de Nederlanders duurzamer wil eten. Verder blijkt dat 60 procent van de mensen enkele dagen per week bewust geen vlees eet.

De vraag naar alternatieven voor vlees neemt dus toe, maar ondertussen blijft de vleesconsumptie in Nederland stabiel. Uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier blijkt dat we per persoon 76,6 kilo vlees eten en dat is al jaren zo.

15 procent van de consumenten wil wel vaker vegetarisch eten, maar doet het niet. Als reden geven ze dat zijzelf of hun partner vlees nog te lekker vindt of dat ze geen lekkere vleesvervangende recepten kennen. En dat is precies waar waar de producenten van vleesvervangers met de uitbreiding van het aanbod op inspelen, schrijft ABN Amro.

Lees meer over
ABN AMROUnileverNestléMcDonaldsBurger KingVegetarismeVeganismeKweekvlees