Perry en Trendhopper hebben 'moeizame toekomst' in de winkelstraat
Veel winkels lijken een moeizame toekomst te hebben, als we kijken naar de voorkeuren van consumenten. Uit onderzoek van Q&A blijkt dat een heleboel winkelketens simpelweg niet onderscheidend genoeg zijn.
Onderzoeksbureau Q&A legde een groep van ruim 5100 consumenten de vraag voor welke winkelketens zij onmisbaar vinden. Daarnaast werd ze gevraagd van welke winkels ze blij worden, welke ze zouden aanbevelen aan anderen en welke volgens hen het meest onderscheidend zijn.
Daar komen een paar duidelijke winnaars uit: Kruidvat, Rituals en Ikea steken met kop en schouders uit boven de rest. Ook Albert Heijn, Coolblue, Mediamarkt, Anwb en Kamera Express doen het goed. Zij worden gezien als onderscheidend, hebben naast goede stenen winkels een sterk online profiel en weten het voor elkaar te krijgen om veel klanten te trekken.
Perry kunnen we missen
Minder goed scoren merken als Trendhopper en Perry, daarvan zeggen consumenten dat ze de winkels niet zouden missen als ze er niet meer zouden zijn.
Huishoudketen Marskramer, kledingwinkel New Yorker en sieradenzaak Six scoren verder ronduit onvoldoende op de checklist van consumenten; zij belandden helemaal onderaan de ranglijst.
Dille & Kamille maakt blij
Winkels moeten anno 2019 meer hun best doen om onderscheidend te zijn. Maar 9 procent van de winkels wordt gezien als echt onderscheidend; twee jaar geleden was dat nog 13 procent.
Blij worden mensen van huis-, tuin- en keukenwinkels Dille & Kamille en Søstrene Grene. Ekoplaza, Lush en Rituals worden geroemd om hun onderscheidende vermogen: zij hebben een duidelijke positionering.
Meer opties voor bestellingen
Wat maakt een winkel goed? Een stevig online platform doet wonderen, blijkt uit het onderzoek. Consumenten willen daarbij graag meerdere opties voor afhalen en bezorgen, en snelle levering van producten.