Vegetarische Slager levert vegaburger aan Burger King
De Vegetarische Slager gaat aan 2500 vestigingen van Burger King in Europa vegetarische burgers leveren. Daarmee verslaat het concurrenten als Impossible Foods en Beyond Meat. Voorlopig is de burger nog niet te krijgen in Nederlandse vestigingen van Burger King.
Met de overeenkomst met Burger King slaat de Vegetarische Slager een grote slag. Volgens David Shear, de topman van Burger King in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, is de Vegetarische Slager de best denkbare partner.
'De beste burgers'
Volgens Shear heeft Burger King verschillende mogelijke leveranciers bekeken, maar hij zegt dat de burgers van de Vegetarische Slager de beste optie zijn in termen van smaak en kwaliteit voor de 'Rebel Whopper'.
Burger King verkoopt in de VS al vegetarische burgers, maar die worden geleverd door Impossible Foods, Deze mogen niet in Europa worden verkocht, omdat er genetisch gemodificeerde ingrediënten in zitten.
Precies de bedoeling
"Dit is precies het idee wat ik had toen ik in 2007 ben begonnen", zegt Jaap Korteweg, de oprichter van de Vegetarische Slager. "De wereld van plantaardig vlees is geëxplodeerd. Daar is Unilever ook wel door verrast." Unilever is sinds eind vorig jaar de eigenaar is van de Vegetarische Slager.
Volgens Korteweg is Burger King in beeld gekomen doordat de nieuwe ceo van de burgerketen met plantaardig ijs de boer op ging en daarmee is de Vegetarische Slager ook meegenomen.
Binnen een jaar werd de nieuwe burger ontwikkeld. "Het smaakt hetzelfde als de Whopper, want het is speciaal voor vleeseters ontwikkeld", zegt Korteweg. Hij hoopte door de overname van Unilever een veel groter publiek te bereiken.
Nog niet in Nederland
Dat is gelukt, maar voorlopig komt het Nederlandse publiek nog niet aan de beurt. "We lanceren in fases en Nederland komt in de volgende fase", zegt Fleur van Bruggen, woordvoerder van Unilever.
"Deze burger wordt in drie verschillende fabrieken in Europa het gemaakt, maar niet in Nederland", zegt ze.
Steeds populairder
Vegetarische burgers worden steeds populairder. Burger King noemde onlangs de introductie van vegetarische burgers in de VS één van de meest succesvolle introducties ooit. De omzetstijging in het derde kwartaal werd voor een belangrijk deel aan die introductie toegeschreven.
Burger King is niet de enige burgerketen die vleesvervangende hamburgers verkoopt. Zo test McDonald's de verkoop van burgers van Beyond Meat in Canada.
Kentucky Fried Chicken, nog een andere fastfoodketen, voert in de VS een test uit met plantaardige kip.
Forse groei
Analisten van bank UBS denken dat de wereldwijde markt voor vegetarische producten in 2025 50 miljard dollar (45 miljard euro) groot zal zijn. Dat is nog wel een stuk minder dan de 1,2 biljoen voor vlees.
De consumptie van vleesvervangers groeit wel snel: in Nederland met 51 procent sinds 2016.