Ondernemen

Mee met de hype: vleesbedrijven gaan op de vegetarische toer

Door Frederique Dormaar··Aangepast:
© ANPMee met de hype: vleesbedrijven gaan op de vegetarische toer
RTL

Vleesleverancier Bolscher uit Enschede gaat zelf vegetarische en veganistische producten maken. Het familiebedrijf is lang niet de enige die overstag gaat. Meer vleesbedrijven springen op de razende 'vegatrein'.

Bolscher is een vleesleverancier voor de horeca, denk aan wegrestaurants maar ook de broodjeszaak op de hoek. "Wij verkopen producten die niet in de supermarkt liggen. Denk aan ribeye en tournedos, maar ook gesneden rosbief", zegt Roy Bolscher, die het bedrijf samen met zijn broer leidt.

Niet lekker genoeg

Het familiebedrijf, met een jaaromzet van 25 miljoen euro en 100 man personeel, maakt al hybride producten onder de naam 'Meat your Veggies'. Denk aan hamburgers die zijn gemaakt van vlees en groente, zoals de steeltjes van champignons. Ook verkoopt Bolscher al bekende vleesvervangers.

Nu wil het bedrijf zelf vleesvervangers gaan produceren, meldt Tubantia. Roy Bolscher signaleert een toenemende vraag naar vegetarische producten. "Maar er zijn niet voldoende lekkere plantaardige eiwitten. Dus dan gaan we die maar zelf maken", is de nuchtere verklaring van Bolscher aan RTL Z.

Roy Bolscher© Bolscher
Roy Bolscher

Transitie naar vega

Voordat er een product gemaakt gaat worden, moet Bolscher op zoek naar een eiwit die dezelfde structuur geeft als dierlijk eiwit. "Wij willen een product maken van hoog niveau. We richten ons meer op kwaliteit dan op prijs", zegt hij.

De koerswijziging verbaast niet, zegt Dé van de Riet, woordvoerder van Centrale Organisatie voor de Vleessector. Hij ziet dat meer bedrijven de transitie naar vega maken.

Boodschappenmandje

Van Riet: "Veel vleesverwerkers zijn heel open minded. Ze kijken waar de markt naartoe gaat. Waar hebben consumenten, of groepen consumenten, behoefte aan?"

En die consument gooit in rap tempo meer vegetarische producten in zijn boodschappenmandje. De omzet van plantaardige vleesvervangers ligt nu rond de 83 miljoen euro. "Binnen een paar jaar gaat de omzet door de grens van 100 miljoen", zei consumptiesocioloog Hans Dagevos eerder tegen RTL Z.

Ook ABN Amro meldt dat 'de potentie voor groei groot' is in de markt voor vleesvervangers.

Vegetarische koeienboer

Meer vleesbedrijven zien kansen in de vegamarkt. Heel bekend is natuurlijk het verhaal van De Vegetarische Slager. Oprichter Jaap Korteweg hield ooit zelf koeien, werd vegetariër en richtte in 2007 zijn bedrijf De Vegetarische Slager op. Eind vorig jaar verkocht hij het merk aan Unilever.

Vorige maand werd bekend dat Enkco Foodgroup uit Holten zijn vleesverwerk-tak van de hand had gedaan. Enkco concentreert zich voortaan op de groei van Vivera, het dochterbedrijf dat vegetarische producten maakt.

Vegetarische leverworst

Begin dit jaar meldde Jan Zandbergen, een grote vleesimporteur in Veenendaal, ook volledig plantaardige burgers te gaan verkopen.

Zwanenberg Food Group, bekend van worstmerken Kips en Huls, ging al eerder op de vegetarische toer. Zwanenberg verkocht de vleeswarentak en maakt nu vegaproducten als vegetarische leverworst.

Vleesvervangers van zeewier

Ook Meatless uit Goes is van oorsprong een vleesverwerkend bedrijf. De onderneming levert ingrediënten voor vegetarische producten. Ook richt Meatless zich op het verbeteren van vleesproducten op basis van plantaardige ingrediënten, zoals hamburgers en gehaktballen. Hiervoor heeft Meatless een vleesvervanger gemaakt van zeewier.

Roy Bolscher wil zich zeker niet tegen vlees keren. "Vlees is gezond en past in een gevarieerd voedingspatroon. Maar het kan wel wat minder."

Lees meer over
De Vegetarische SlagerVegetarismeVeganismeVleesprijzen