Unilever slokt Vegetarische Slager op: 'Een droomhuwelijk'
Voedings- en levensmiddelengigant Unilever lijft de Vegetarische Slager in. De overname van de producent van vleesvervangers wordt nog dit jaar afgerond. "Ik ben heel blij, dit is waar we om begonnen zijn", reageert oprichter Jaap Korteweg tegen RTL Z.
"Een droomhuwelijk? Ja, zo mag je het best noemen", vervolgt hij. Korteweg kan waarschijnlijk ook op financieel gebied blij zijn, als meerderheidsaandeelhouder.
Hoeveel Unilever betaalt voor de overname, wordt niet bekend gemaakt. Korteweg wil er dan ook niets over zeggen: "Dat is gebruikelijk bij dit soort dingen, geloof ik."
Of Unilever meer betaalt voor de Vegetarische Slager dan de 85 miljoen die het in de afgelopen tien jaar aan topman Paul Polman betaalde, wil Korteweg ook niet zeggen.
Geen gevolg voor banen
De Vegetarische Slager werd in 2007 opgericht door Korteweg en groeide sindsdien uit tot een organisatie van 90 medewerkers, met een eigen fabriek in Breda, een restaurant in Den Haag en een kantoor voor marketing en sales in Utrecht. De mensen die er nu werken blijven ook in dienst na de overname.
Producten van het bedrijf worden op 4000 plekken verkocht, verspreid over 17 landen. Met de overname door Unilever hoopt Korteweg zijn producten in nog meer landen te verkopen.
Schaalvergroting
Dat moet ook wel lukken, want Unilever, waar 161.000 mensen werken wereldwijd, is actief in 190 landen.
De beide bedrijven werkten sinds 2016 al samen, met de productie van 'Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus'. Die werden overigens onder de vlag van Unilevermerk Unox verkocht.
Uniforme smaak?
Is de overname door Unilever niet slecht voor de unieke smaak en het karakter van het merk Vegetarische Slager? Korteweg heeft er heilig vertrouwen in dat dit niet zo zal uitpakken. "Integendeel: ik denk dat we het nog veel beter kunnen maken, omdat we nu gebruik kunnen maken van het geld en de mensen van Unilever", zegt hij.
Hij verwijst naar het nieuwe R&D-centrum dat de multinational bouwt in Wageningen. "Daar is veel power om producten te ontwikkelen en te verbeteren."
Identiteit behouden
Korteweg noemt ijsmerk Ben & Jerry's, ook eigendom van Unilever, als goed voorbeeld. "Zij zijn na de overname ook zichzelf gebleven. Dat is het talent van Unilever: kleine bedrijfjes kopen, ze hun ding laten doen en hun identiteit laten behouden."
Daar krijgt Korteweg zelf ook een rol in: hij blijft als adviseur betrokken, mede om de overdracht in het komende half jaar te begeleiden.
Dag geen vlees
Voor Unilever betekent de overname een aanvulling op het assortiment aan vegetarische producten, waar het er in Europa al 700 van heeft. Het bedrijf hoopt met de overname te profiteren van de trend dat steeds meer consumenten regelmatig een dag zonder vlees eten.
Grote concurrent Nestlé kocht in 2016 al het vegetarische merk Garden Gourmet.
Speelse namen
De Vegetarische Slager werd behalve om z'n vleesvervangers ook bekend om de opvallende namen die het gebruikt. Die lijken namelijk erg op die van de producten die worden vervangen; vaak is er slechts een letter toegevoegd of anders geschreven. Denk aan kipstuckjes, tonyn en gehackt.
Deze slimme manier van reclame maken schoot toezichthouder NVWA vorig jaar in het verkeerde keelgat. Die eiste dat de Vegetarische Slager de namen zou veranderen, omdat deze misleidend en verwarrend zouden zijn.
Dat bleek uiteindelijk een misverstand, veroorzaakt door de NVWA. Het ging alleen om de namen op de site, niet de productnamen in de winkel, liet de toezichthouder weten nadat er beroering over de zaak ontstond.