Damen sleept Duitse miljardenorder voor vier oorlogsschepen binnen
De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards heeft een miljardenorder binnengesleept. Het bedrijf uit Gorinchem is samen met een Duits bedrijf uitgekozen door het Duitse ministerie van Defensie om vier fregatten te bouwen, de grootste order van de Duitse marine ooit.
Het gaat in eerste instantie om de bouw van vier marineschepen, MKS 180 genaamd, voor een totaalbedrag van 4,5 miljard euro. Daarnaast is er is een optie voor nog twee schepen, vertelt Damen-woordvoerder Rick van de Weg. Hoeveel dat zou opleveren, is nog niet bekend.
De fregatten worden ongeveer 155 meter lang en zijn voor verschillende doeleinden inzetbaar; zoals crisissituaties, anti-piraterij missies of het opsporen van onderzeeboten, meldt het Duitse ministerie van Defensie. De schepen moeten twee jaar in een gebied op missie kunnen blijven en hebben zo'n 110 bemanningsleden aan boord. Het was voor het eerst dat een order voor de Duitse marine internationaal werd aanbesteed.
Duitse werf
De schepen zullen overigens niet in Nederland gebouwd worden. Dat gebeurt in Hamburg op de werf van het bedrijf Blohm + Voss. Dat is weer een dochteronderneming van de Duitse scheepsbouwer Lürssen. Het meeste werk zal in Duitsland gedaan worden.
Bij Damen zal vooral het denkwerk gedaan worden, vertelt Van de Weg. Het bedrijf zal als hoofdaannemer het ontwerp en zaken rond intellectueel eigendom voor zijn rekening nemen. Van de 4,5 miljard zal door deze verdeling van het werk zo'n 0,9 miljard euro in Nederland terecht komen.
Of Damen vanwege de klus extra mensen moet aannemen, weet Van de Weg niet. Het project lijkt dan ook vooral bedoeld om ervaring met dit soort scheepsbouw op te doen, om in de toekomst ook mee te kunnen dingen in aanbestedingen van het Nederlandse leger.
Radar uit Hengelo
In Hengelo levert de opdracht ook extra werk op. Voor het ontwerpen en leveren van de radarinstallaties op de schepen wordt Thales Nederland, onderdeel van het gelijknamige Franse concern, ingeschakeld. Ook deze klus wordt overigens vooral in Duitsland uitgevoerd, door onder meer de Duitse dochteronderneming van Thales.
Volgens Thales-woordvoerder Frank van de Wiel is het sowieso nog te vroeg om de champagne te ontkurken omdat het contract nog niet is getekend. De Duitse combinatie Naval Yards en Thyssenkrupp, die dus naast de klus grepen, heeft nog de mogelijkheid om bezwaar tegen het besluit van de Duitsers aan te tekenen. Daarnaast moet het besluit nog worden goedgekeurd in het Duitse parlement, de Bondsdag. Dat besluit valt in het voorjaar van dit jaar.
Slag om onderzeeërs
Dat Damen de opdracht heeft binnengehaald ten koste van Duitse concurrentie, is een opsteker. Het bedrijf is op een ander front ook in gevecht met onder meer Thyssenkrupp, een Duits miljardenconcern uit Essen.
Samen met het Zweedse Saab is Damen een van de drie combinaties die nog in de race zijn om een miljardenorder van het Nederlandse ministerie van Defensie binnen te slepen.
Het gaat om de bouw van vier onderzeeërs, goed voor een order van 2,5 miljard euro. Die opdracht wordt waarschijnlijk in 2022 gegund, meldde staatssecretaris Barbara Visser onlangs aan de Tweede Kamer.