Bedrijven

KLM: vervoer naar Azië keldert door corona en het wordt nog erger

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPKLM: vervoer naar Azië keldert door corona en het wordt nog erger
RTL

Het coronavirus heeft Air France-KLM flink geraakt. In februari waren er minder passagiers aan boord, dat komt bijna geheel door de ingestorte vraag naar vluchten naar Azië. In de komende maanden zal het effect van het coronavirus nog groter zijn.

In februari daalde het totale aantal passagiers dat met Air France-KLM vloog met 1,9 procent, terwijl het een schrikkeljaar is, waardoor februari een dag meer telde.

Het wordt nog erger

In de komende maanden wordt de situatie nog wat erger, gegeven de verspreiding van het coronavirus naar andere delen van de wereld en het schrappen van vluchten. Zo verwacht Air France in maart 3600 vluchten te annuleren.

Daarbij krimpt het aantal vluchten binnen Europa met 25 procent, binnen Frankrijk is de daling 17 procent en op de intercontinentale vluchten zal de capaciteit met 13 procent worden teruggebracht.

KLM zal op vluchten naar buiten Europa met eveneens circa 13 procent verlagen.

De koers van Air France-KLM stijgt licht, maar in het jaar tot nu toe zijn beleggers nog altijd bijna de helft kwijtgeraakt.

Coronavirus kost Air France-KLM 200 miljoen
Lees ook

Coronavirus kost Air France-KLM 200 miljoen

Moeilijke en onzekere periode

Het coronavirus raakt voor KLM niet meer alleen de routes naar China, maar ook vluchten naar de rest van Azië en naar Italië, aldus Pieter Elbers, topman van KLM.

Hij spreekt van een moeilijke en onzekere periode waarin KLM is terecht gekomen. "KLM zet alle zeilen bij om deze crisis het hoofd te bieden", zegt hij. 

Azië

De klappen vielen in februari met name op de routes naar Azië: een daling van bijna 25 procent doordat een groot deel van de vluchten naar China zijn geannuleerd.

Naar andere bestemming werd wél meer gevlogen, zoals naar Noord-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Maar dat was net niet genoeg om de daling naar Azië goed te maken.

Toestellen minder goed gevuld

Omdat de capaciteit van Air France-KLM toenam daalde de bezettingsgraad (de mate waarin het vliegtuig is gevuld) nog meer dan het vervoer: met 2,8 procent. Dat zal ongetwijfeld de resultaten geen goed doen, maar daarop moeten we wachten tot 7 mei, wanneer de cijfers over het eerste kwartaal worden bekend gemaakt.

Vooral bij KLM daalde het aantal passagiers: een daling van 2,7 procent, terwijl bij Air France de teruggang 1,4 procent was. Bij KLM steeg het aantal beschikbare stoelen ook nog eens meer, zodat de bezettingsgraad van KLM meer daalde dan bij Air France. 

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaartCoronavirus