Bedrijven

Amerikaans inreisverbod raakt KLM hard, bedrijf hoopt op steun

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPAmerikaans inreisverbod raakt KLM hard, bedrijf hoopt op steun
RTL

Het Amerikaanse inreisverbod zorgt voor hoofdbrekens op het kantoor van KLM. De grofweg honderd vluchten per week naar de VS zijn erg belangrijk voor het bedrijf. "Ze zullen vanochtend niet lekker wakker geworden zijn bij KLM."

Vanuit thuishaven Schiphol vervoert KLM niet alleen Nederlandse passagiers naar de VS, maar ook uit omringende landen. De luchthaven bij Amsterdam functioneert voor het bedrijf als 'feeder', zegt Eric Pels, luchtvaarteconoom van de Vrije Universiteit. 

Door reizigers vanuit bijvoorbeeld Noorwegen, Tsjechië en Duitsland via Amsterdam naar bestemmingen wereldwijd te vliegen, kan KLM het netwerk in stand houden, vertelt Pels. Het zijn dus niet alleen Nederlandse reizigers die KLM misloopt, wil hij maar zeggen. 

Inreisverbod VS dramatisch voor reizigers: 'Probeer om te boeken'
Lees ook

Inreisverbod VS dramatisch voor reizigers: 'Probeer om te boeken'

Inreisverbod van een maand

KLM mag nog wel vliegen naar de VS, alleen zullen er veel minder passagiers aan boord zijn. Het inreisverbod geldt voor reizigers die in de afgelopen twee weken in EU-lidstaten geweest zijn en niet de Amerikaanse nationaliteit hebben. Het verbod gaat in op zaterdagochtend 4.59 uur Nederlandse tijd en zal in ieder geval 30 dagen van kracht zijn.

Met een lage bezettingsgraad zal KLM minder frequent gaan vliegen of misschien zelfs wel vluchten schrappen, denkt Pels. "Ze zullen niet lekker zijn wakker geworden", zegt hij. Minder vliegen of vluchten schrappen betekent een flinke financiële strop.

KLM heeft volgens hem wel reserves om dat op te vangen, maar 'het moet niet te lang duren'. Vaste lasten, zoals salarissen voor het personeel en afschrijvingen op vliegtuigen, lopen gewoon door. 

Honderden miljoenen euro's schade

Topman Pieter Elbers realiseert zich dat ook en hoopt op 'passende maatregelen' van de overheid. Wat de exacte financiële impact is, daar kon het bedrijf nog niets over zeggen. In februari maakte moederbedrijf Air France-KLM al bekend dit kwartaal een schadepost van zo'n 200 miljoen te verwachten vanwege het coronavirus.

De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire heeft al beloofd dat Frankrijk alles zal doen om te helpen. Sinds 19 februari is de beurswaarde van de onderneming meer dan gehalveerd. Ook vandaag gaat de beurskoers onderuit. Na de opmerkingen van Le Maire steeg de koers even, maar iets na 15 uur staat het aandeel nog altijd op een min van ruim 8 procent.

Lees meer over
Air France KLMCovid-19CoronavirusLuchtvaartOlie