Bedrijven

Boze pakketbezorgers slepen PostNL voor rechter vanwege 'te lage tarieven'

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPBoze pakketbezorgers slepen PostNL voor rechter vanwege 'te lage tarieven'
RTL

Pakketbezorgers hebben het helemaal gehad met PostNL. Een al jaren durende onderhandeling over hogere tarieven en de manier hoe die tot stand komen, is door de coronacrisis op scherp gezet. De belangenvereniging BVPD zet juridische stappen, PostNL vindt het een 'onbegrijpelijke actie'.

De Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) had het bedrijf tot vanochtend 9 uur een ultimatum gesteld om met een reactie te komen op een brief aan ceo Herna Verhagen die vorige week werd verstuurd

'Briefje gehad'

"We hebben een briefje gehad waarin staat dat er wel voldoende betaald wordt", vertelt woordvoerder Pieter Paul Slikker. En dus heeft de BVPD hun advocaat aan het werk gezet, Pasen of niet. "We zijn zo langzamerhand wel een keertje klaar", aldus Slikker.

Het conflict over de te lage tarieven in de ogen van de bezorgers sleept al jaren. PostNL betaalt gemiddeld 28,50 euro per uur en dat is volgens de branche te weinig om een bedrijf van te laten draaien. De BVPD zet in op 33 euro. 

Pakketbezorgers eisen 'eerlijke betaling' PostNL, anders naar rechter
Lees ook

Pakketbezorgers eisen 'eerlijke betaling' PostNL, anders naar rechter

Meer handelingen

En dat moet snel gebeuren, want door de coronacrisis moeten bezorgers meer handelingen verrichten om pakketjes veilig af te leveren. Die handelingen kosten tijd, maar PostNL weigert daar in de tarieven rekening mee te houden. En dus is het geduld bij de bezorgers op.

Via de rechter wil BVPD afdwingen dat PostNL openheid geeft over hoe de tarieven überhaupt tot stand komen. "Je hebt daar nu als ondernemer geen inzicht in, die modellen van PostNL zijn heel ondoorzichtig", legt Slikker uit. 

Verklaring

Daarnaast wil de brancheorganisatie dat PostNL zich in een verklaring committeert aan het betalen van een tarief dat alle kosten dekt die ondernemers moeten maken om voor PostNL te mogen rijden. PostNL eist van bezorgers die voor hen rijden een accountantsverklaring over onder meer de omgang met personeel en de veiligheid van de voertuigen, dan moet het bedrijf dat zelf ook maar doen, is de redenatie van BVPD. 

Het blijft niet bij de gang naar de rechter. De bezorgers gaan ook een klacht indienen bij toezichthouder ACM, omdat PostNL volgens hen misbruik maakt van hun machtspositie. "PostNL heeft een marktaandeel van meer dan 60 procent. Dat gebruiken ze om tarieven te dicteren", aldus Slikker.

PostNL 'verrast'

PostNL is 'verrast en verbaasd' over de opstelling van de BVPD 'in een periode die zeer onzeker is voor iedereen', schrijft directeur Derk Jan Adelerhof van het bedrijf aan de BVPD in een brief die vanochtend rond half 9 naar de brancheorganisatie is verstuurd. 

Het post- en pakketbedrijf wijst erop dat pakketondernemers dankzij de drukte meer omzet draaien. "Vergelijk dat nog eens met de situatie voor ondernemers in de horeca, de sierteelt, de kappersbranche en talloze andere sectoren", aldus Adelerhof. 

Plussen en minnen

PostNL erkent wel dat sommige handelingen vanwege het virus inderdaad meer tijd kosten. Daar staat tegenover dat het rustig is op straat, waardoor de verkeersdoorstroming veel beter is dan normaal. Daarnaast hoeven bezorgers minder ritten te maken voor één pakket omdat veel mensen gewoon thuis zijn, verdedigt het bedrijf zich. "Per saldo zijn er dus plussen en minnen." 

Dat de BVPD actie voert in tijd dat bezorging van 'cruciaal maatschappelijk belang' is, noemt de directeur 'onbegrijpelijk'. 

Lees meer over
PostNLPostWebwinkelRechtspraak