Thuiswerken klap voor bedrijfskantines: 'Het is behoorlijk dramatisch'
Cateringbedrijven kampen met fors gedaalde omzetten nu veel mensen nog altijd zoveel mogelijk thuiswerken. Vakbonden vrezen dat een kwart van alle banen verdwijnt. Ondertussen bereiden cateraars zich voor op een nieuwe toekomst.
Bedrijven in de cateringbranche hebben het zwaar. Waar het tot voor kort nog zoeken naar personeel was, moet er nu aan de lopende band afscheid worden genomen van mensen.
Lege tafels
"Het is behoorlijk dramatisch", zegt Peter Derix, eigenaar van PDX Services, wijzend op de lege tafels en afgeplakte stoelen van zijn bedrijfskantine in Hilversum.
De situatie op de werkvloer is voor cateraars volledig op de kop gezet. Derix: "Tot 16 maart kwamen we collega's tekort. Nu hebben we toch afscheid moeten nemen van mensen met een tijdelijk contract. Dat doe je met pijn in je hart, want al onze mensen zijn ons erg dierbaar."
Vechten voor voortbestaan
PDX is zeker niet het enige bedrijf waar banen verdwijnen. De Brabantse cateraar Maison van den Boer vecht voor haar voortbestaan. Het bedrijf dat zich veel richt op evenementen hoopt op een akkoord met schuldeisers om een faillissement af te wenden. Eerder was al duidelijk dat 140 vaste medewerkers worden ontslagen en dat tijdelijke contracten niet worden verlengd.
De coronacrisis bleek voor Mise en Place te veel. Het grootste horeca-uitzendbureau van Nederland ging een maand na de uitbraak van het virus failliet.
En vorige week maakte Sodexo, bekend van zijn restaurants in kantoren, universiteiten en ziekenhuizen, bekend dat zeker 800 van de 3000 banen in Nederland worden geschrapt.
"Op lange termijn zal het zeker zo'n 4000 tot 5000 medewerkers hun arbeidsplaats kosten."
Duizenden banen op de tocht
In totaal wordt een kwart van alle banen in de sector geschrapt, verwacht vakbond FNV. "Op lange termijn zal het zeker zo'n 4000 tot 5000 medewerkers hun arbeidsplaats kosten", zegt sectorbestuurder Johan Bijlsma van FNV Catering.
Dat komt volgens hem door het blijvende, dringende advies van de overheid om thuis te werken. Daarom noemt Bijlsma het 'niet meer dan logisch' dat de cateringsector overheidssteun krijgt.
Innoveren
Ondertussen zijn cateringbedrijven druk bezig om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Door te innoveren met dienstverlening moet de klant worden verleid.
Zo heeft PDX een nieuw bestelsysteem ontwikkeld waarbij mensen door middel van een QR-code op hun telefoon een bestelling kunnen plaatsen en direct kunnen afrekenen. Vooral op plekken waar veel bedrijven in een pand zitten, ziet de cateraar kansen.
Ook rijdt PDX inmiddels met maaltijdkarren door kantoren en zet het meer in op sociale media, waar de broodjes en salades aantrekkelijk worden gepresenteerd met behulp van professionele fotoshoots. Derix: "We willen nu kijken of we naast lunches ook meer dinergerechten à la carte kunnen aanbieden, zodat je niet zelf hoeft te koken."