Vanaf volgende maand

Zalando stapt in tweedehands: 'Stimuleert eigen verkoop'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© GettyZalando stapt in tweedehands: 'Stimuleert eigen verkoop'
RTL

Vanaf volgende maand kun je via webshop Zalando niet alleen nieuwe kleding, maar ook tweedehandskleding kopen. Ook kun je kleding aan Zalando verkopen. Daarvoor krijg je dan een tegoedbon.

Op de website en de app van Zalando kon je alleen nieuwe kleding kopen, maar dat verandert, Vanaf vandaag kunnen klanten in Duitsland en Spanje gebruikte kleding aan Zalando verkopen, die vervolgens op de site van Zalando komt te staan. 

Vanaf oktober komt deze functie ook naar Nederland, België, Frankrijk en Polen.

Zalando trekt 1 miljard bezoekers naar de webshop
Lees ook

Zalando trekt 1 miljard bezoekers naar de webshop

Tegoedbon

Kort gezegd kun je kleding die je in je kast hebt hangen, maar waar je op uitgekeken bent of die je misschien zelden draagt, verkopen aan Zalando. Zij maken vervolgens professionele foto's en plaatsen het artikel online.

De verkoper krijgt een tegoedbon, waarvoor je bij Zalando weer kleding kunt kopen, zowel nieuw als tweedehands. Die tegoedbon kun je ook cadeau geven aan iemand anders, of je kunt de opbrengst schenken aan twee goede doelen: het Rode Kruis of WeForest, een initiatief dat zich bezighoudt met herbebossingsprojecten.

'Goed in logistiek'

Zalando is heel erg goed in het verwerken van kleding die terugkomt, een heel groot deel van de kleding die het verkoopt is namelijk al een keer gekocht, maar weer teruggestuurd, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. "Sommige artikelen komen drie tot vier keer terug."

Tweedehandskleding, mits die er nog goed uitziet, is zeker wat waard, maar zorg als consumenten er maar eens voor dat je die waarde er ook voor krijgt, aldus Koelemeijer. 

'Verkopen stimuleren'

Het is een charmante gedachte van Zalando, vindt Koelemijer, alhoewel ze daar meteen achteraan zegt dat Zalando waarschijnlijk verwacht via de tegoedbon gemakkelijker andere kleding te kunnen verkopen.

Verder heeft Zalando veel aan de data van klanten die ze zo krijgen, voegt retaildeskundige Cor Molenaar daar aan toe. Daarmee kunnen retailers het koopgedrag van klanten voorspellen en dat levert een voordeel ten opzichte van concurrenten op, zegt hij.

'Beetje defensief'

De stap is voor Zalando ook een beetje defensief, denkt Molenaar. "Er zijn immers andere spelers die ook tweede handskleding verkopen en die kunnen een bedreiging worden voor het businessmodel", zegt hij. "Zalando zit toch meer aan de onderkant van de markt."

Je hebt dan al snel concurrentie van andere goedkope winkels, zegt Molenaar. "Je kunt dit initiatief nemen onder het mom van duurzaamheid, maar ze willen gewoon hun eigen omzet beschermen en voor nieuwe omzet zorgen."

Ook Nike, Zara en & Other Stories

De kleding die je aan Zalando kunt verkopen is van merken die je Zalando zelf ook verkoopt. Verder zal Zalando ook tweedehandskledign kopen van ander merken, als daar veel vraag naar is, zoals die van Zara of '& Other Stories' van H&M, aldus Zalando-woordvoerder Sarah Thomas.

Als je kleding wilt verkopen, dan kun je een foto maken en op basis daarvan bepaalt Zalando of het kledingstuk wordt gekocht. Vervolgens wordt een prijs voorgesteld, als je daarmee akkoord gaat, dan betaalt Zalando de verzendkosten.

De prijs die je ontvangt voor een kleingstuk wordt bepaald via een algoritme, dat onder andere kijkt naar de vraag van het item en de originele prijs. In eerste instantie kunnen consumenten alleen dames- en herenkleding verkopen.

1 miljoen

De omvang van de markt is koffiedik kijken, zegt  Thomas. Zalando begon twee jaar geleden in Duitsland de app Wardrobe, waarop je tweedehandskleding kunt kopen en verkopen.

In 2019 werden er 1 miljoen kledingstukken gekocht en verkocht, aldus Thomas. Ze verwacht nu dit prinicpe ook naar andere landen wordt uitgerold, de omzet zal groeien. Nadere cijfers, zoals over de omzet, wil zij niet geven.

'Markt niet onderschatten'

"Je moet de omvang van de markt niet onderschatten", aldus Molenaar. Als Zalando erin stapt, zullen ze ongetwijfeld denken dat de markt vrij groot is, zegt hij.

"Ik heb wel eens gehoord dat 20 procent van de dameskleding nog in de kast hangt met het prijskaartje er nog aan, als dat waar is, dan zijn dat de eerste artikelen die je weer gaat verkopen."

Lees meer over
ZalandoKledingModeRetailDetailhandelWebwinkelDuitsland