Picnic wil volgend jaar uitbreiden naar een ander land
Picnic wil ook in andere landen actief worden. Nu zit het naast in Nederland ook al in Duitsland. Topman Michiel Muller denkt aan Frankrijk, het VK, Spanje en Polen, maar wil wel maar naar één land tegelijk.
De vijf jaar oude webwinkel Picnic groeit ook in Duitsland hard. Omdat het concept ook daar zo goed werkt, zal dat ongetwijfeld ook in andere landen het geval zijn, denkt ceo Michiel Muller.
In bijna alle andere Europese landen is het marktaandeel van online supermarkten nog klein, aldus Muller. Hij ziet dan ook voldoende groeimogelijkheden.
Derde land
In Nederland bezorgt Picnic nu in 100 steden en in Duitsland in 30 steden. Het Duitse Mönchengladbach is nu zelfs de snelst groeiende stad voor Picnic, zegt Muller.
De afgelopen jaren verdubbelde de omzet elk jaar, zegt hij. Vandaar dat Muller voldoende perspectief ziet om in Nederland en Duitsland te blijven groeien met daarnaast ruimte voor een derde land.
Grote markten
In welk land Picnic zal beginnen weet hij nog niet. Daar wordt nog op gestudeerd. "We weten wat het betekent om in een nieuw land te starten, een derde land is dan iets makkelijker", denkt Muller.
Bij uitbreiding denkt hij niet aan België, hoewel dat dichtbij ligt en dus logisch lijkt. Liever richt hij zich op grotere markten. Het kost echter wel een aantal maanden of een half jaar om uit te zoeken waar wordt gestaart, zegt Muller.
Zo moet er een pand voor een distributiecentrum worden gevonden, er moet naar het assortiment worden gekeken en er moeten mensen worden aangenomen. Die expansie zal in één land tegelijk zijn.
Nadruk op groei, niet op winst
Concrete doelstellingen voor omzet en resultaat heeft hij niet. Hij denkt in ieder geval dit jaar een omzet van 500 miljoen euro te behalen. Hoeveel dat verder kan groeien zal mede afhangen van hoe succesvol Picnic is als het een derde markt betreedt, zegt hij.
Picnic maakt nu nog verlies, dat komt omdat er nog veel geld wordt gestoken in groei. Als daarmee zou worden gestopt, dan zou Picnic wel winstgevend zijn, aldus Muller.
Geen nieuw kapitaal nodig
Voor de expansie is nu geen nieuw kapitaal nodig. Vorig jaar haalde Picnic 250 miljoen euro op bij de bestaande investeerders en bij huisbank ABN Amro. Dat was mede om een distributiecentrum van 42.000 vierkante meter te kunnen bouwen.
Als Picnic een ander land betreedt, dan zal er ook een distributiecentrum worden gebouwd. Daarbij gaat het om miljoenen. Als dat distributiecentrum er eenmaal is, dan is met uitbreiding naar andere steden een investering van slechts enkele tonnen gemoeid, zegt Muller. Tot dat het bestaande distributiecentrum aan zijn plafond zit en er een tweede moet komen.
Inkoop met Duitse Edeka
Voor de inkoop voor andere landen gaat Picnic samenwerken met het Duitse supermarktconcern Edeka. Dat is de grootste speler op het gebied van supermarkten in Duitsland. Met Edeka werkt Picnic in Duitsland al samen sinds het daar twee jaar geleden begon.
Edeka had vorig jaar een omzet van 55 miljard euro en het beschikt wereldwijd over 300 inkopers. Dat is een hele sterke basis om verder Europa in te trekken, aldus Muller.