Zo gaat de vliegtuigruzie tussen de VS en EU verder
De Europese Unie mag de Verenigde Staten voor een krappe vier miljard dollar (3,4 miljard euro) aan importtarieven per jaar opleggen. Dat heeft wereldhandelsorganisatie WTO besloten. Maar voor het zover is, moet er nog wel het een en ander geregeld worden.
Het besluit van de WTO is een nieuwe stap in het langstlopende conflict bij de handelsorganisatie ooit: tussen de Europese Unie aan de ene kant en de Verenigde Staten aan de andere kant.
Eigen vliegtuigreus eerst
Beide economische machtsblokken zouden hun eigen vliegtuigreuzen (Airbus en Boeing) hebben voorgetrokken met belastingvoordelen ten opzichte van die van de concurrent.
Vorig jaar oordeelde de WTO dat een klacht van de VS over illegale staatssteun aan Airbus terecht was. Dat maakt de weg vrij voor de VS om voor 7,5 miljard dollar aan strafheffingen op Europese goederen naar de VS op te leggen.
Ook gegrond
Een jaar later volgt de uitspraak over de klacht van de EU over Amerikaanse steun aan Boeing. Ook die klacht is gegrond, en dus mag de EU voor 3,99 miljard dollar aan importheffingen op Amerikaanse goederen opleggen.
Het duurt nog wel even voor die heffingen ingaan. En daar zijn meerdere redenen voor, van praktische én politieke aard.
Formele stap
Allereerst moet er nog een klein formeel stapje gezet worden: de EU moet nog toestemming vragen aan het Dispute Settlement Body van de WTO. Dat kan pas op de eerstvolgende vergadering van dit geschillenorgaan en die staat gepland op 26 oktober.
Een woordvoerder van EU-commissaris Valdis Dombrovskis laat aan RTL Z weten dat de EU de toestemming gaat vragen, tenzij de VS en de EU er op een andere manier uitkomen.
VS overhalen
De EU hoopt eigenlijk dat het recht om voor miljarden aan importheffingen op te mogen leggen, genoeg is om de VS over te halen hun importheffingen in te trekken.
Die zijn namelijk sinds begin van dit jaar van kracht. Mocht de VS niet willen onderhandelen, dan zal de EU uit een ander vaatje tappen, dreigt Dombrovskis, ook vice-voorzitter van de Commissie al via Twitter.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Aanvalsplan in de maak
De EU heeft al een aanvalsplan klaarliggen, voor het geval dat. Een belangrijk onderdeel daarvan is een lijst met goederen waar importheffingen op komen. Die lijst is nauwkeurig opgesteld, om de VS zo hard mogelijk te raken.
Op de voorlopige lijst staan onder meer vis, wijn, noten, paddenstoelen en tabak. Maar ook helikopters, trekkers en motoren. Kortom: Made in US-producten uit industrieën die Trump beloofd heeft te beschermen tegen buitenlandse concurrentie. Het is een voorlopige lijst, waar de EU-lidstaten nog commentaar op mogen geven. En dat kan enkele weken in beslag nemen.
Brexitdossier
Een complicerende factor zijn de onderhandelingen over een handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. De gesprekken over de handelsrelatie tussen VK en EU na de brexit zitten muurvast.
De kwestie over de vliegtuigbouwers is een potentiële nieuwe splijtzwam. De Amerikaanse heffingen zijn namelijk gericht op de landen waar Airbus het grootst is. Dat zijn het VK, waar het bedrijf goed is voor zo'n 13.500 banen en verder Duitsland, Frankrijk en Spanje.
Deal met Trump of met Barnier
Die laatste drie landen zullen graag zo snel mogelijk importtarieven instellen, maar het VK juist liever niet. De regering van Boris Johnson onderhandelt namelijk ook met de VS over een handelsakkoord en een harde opstelling brengt een deal met president Trump in gevaar.
Maar geen steun aan de Airbus-coalitie geven zal ook zorgen voor woede in Brussel, schrijft persbureau Reuters.
Trump of Biden?
Het belangrijkste knelpunt voor actie is echter de Amerikaanse presidentsrace. Omdat nog niet duidelijk is wie na 3 november de lakens uitdeelt in het Witte Huis, zal de EU nog even wachten met harde actie, meldt Bloomberg op basis van bronnen.
De woordvoerder van Dombrovskis wil geen inhoudelijk commentaar geven op het verhaal, en verwijst naar het tijdspad zoals hierboven geschetst.