BMW stopt met maken Mini's bij Nedcar: 4600 banen op de tocht
Na 2023 rollen er in het Limburgse Born geen Mini's meer van de band. BMW, eigenaar van Mini, gaat de auto's in de eigen fabrieken bouwen. Eerder werd al bekend dat de BMW X1 na 2023 niet meer in Nederland zal worden gemaakt.
Slecht nieuws voor de werknemers van VDL Nedcar. Het Duitse BMW gaat de opvolger van de Mini Countryman niet in Nederland bouwen. Het huidige model wordt tot en met 2023 wel in Limburg gemaakt.
Het van oorsprong Britse Mini heeft ook een fabriek in het Engelse Oxford.
De stap van BMW komt volgens Nedcar door de coronacrisis en disruptieve ontwikkelingen in de sector. De vraag naar auto's ligt door corona lager en de automarkt verandert door de opkomst van elektrische auto's en doordat minder mensen een auto willen bezitten.
BMW X1
De klap komt extra hard aan omdat BMW ook wil stoppen met de bouw van de BMW X1. Dit model wordt sinds 2017 in Born bij Sittard gemaakt.
Er was een contract voor de X1 tot het eind van dit decennium, maar deze zomer werd bekend dat BMW het contract wilde openbreken en dat is ook gebeurd.
Zware klap
Dat betekent dat, als er geen nieuwe opdrachtgevers worden gevonden, over een paar jaar de volledige productie van Nedcar zal stilvallen.
Voor de regio zal dat een zware klap zijn. Er werken nu 4600 mensen bij Nedcar. Daarmee is het, met DSM en Sabic, één van de grootste werkgevers in Limburg.
Zoektocht naar nieuwe klanten
Nedcar werd een aantal jaren geleden overgenomen door het Nederlandse industriële conglomeraat VDL. Er werd al gezocht naar een derde klant, naast BMW en Mini.
Nedcar zegt op zoek te gaan naar nieuwe klanten om auto's voor te bouwen. "Dat is een traject van lange adem", zegt woordvoerder Miel Timmers van Nedcar.
Nieuwe merken
Hij zegt wel dat Nedcar in gesprek is met andere spelers, maar hij wil niet zeggen met hoeveel. Ook namen wil hij niet geven. Bij namen hoef je volgens Timmers niet alleen maar aan de traditionele ondernemingen te denken.
"Er zijn ook partijen die een auto hebben ontworpen en een fabriek zoeken, voor nieuwe toetreders tot de markt zijn wij als autobouwer een zeer interessante partij".
Minister Eric Wiebers van Economische Zaken heeft al laten weten dat het Kabinet zal meewerken aan de zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers voor Nedcar.
Chinese merken?
"Het wordt uitermate lastig om de productie van nieuwe modellen naar Nederland te krijgen", vreest Ron Peters, bestuurder van vakbond FNV Metaal. "Wellicht dat Nedcar voor Chinese automerken interessant kan zijn", denkt hij.
De productie tot 2023 van de Mini Countryman en de BMW X1 ligt volgens hem in principe wel vast tot en met 2023, maar deze zal wel worden aangepast aan de vraag van consumenten naar nieuwe auto's.