VDL Nedcar: opgestaan uit de dood, maar het rommelt weer
Met de overname van Nedcar door VDL brak er een bloeiperiode aan voor de autofabriek in Born. Maar een paar jaar later begint het alweer te rommelen.
Toen het Japanse autoconcern Mitsubishi bekendmaakte om eind 2012 te stoppen met de productie in het Limburgse Born, leek het doek gevallen voor Nedcar en de 1500 werknemers. "Nedcar was gewoon dood", aldus Carlo Brantsen, hoofdredacteur bij Carros Magazine.
Maar selfmade industrieel Wim van der Leegte was de redder in nood. Zijn industriële concern VDL kocht het bedrijf voor het symbolische bedrag van 1 euro.
Mini's en BMW's
VDL Nedcar, zoals het bedrijf inmiddels heet, bouwt vanaf 2014 verschillende modellen Mini's en vanaf 2017 worden er ook BMW’s gemaakt in Limburg. Mini is onderdeel van het Duitse BMW.
Het aantal werknemers bij VDL Nedcar steeg door de orders de afgelopen jaren tot zo'n 7000. Een enorm succesverhaal dus. Maar inmiddels pakken er weer donkerder wolken samen.
Wolkjes
Zo daalde de winst bij VDL Nedcar in het eerste halfjaar. Moederconcern VDL noemt geen bedragen, maar de afname zou komen doordat er geld werd uitgegeven aan de scholing van werknemers.
Verder testte in november bij een dagelijkse controle de helft van de medewerkers positief op alcohol en drugs. Dat komt de veiligheid in de productie niet ten goede, zei een woordvoerder tegen RTL Z.
Ontslagen
Erger nog was dat afgelopen najaar werd aangekondigd dat er zo'n duizend banen verdwijnen bij VDL Nedcar. Dat komt doordat het BMW-concern dit jaar minder auto's bestelt. En dus zijn er minder mensen nodig om auto's te maken
De helft van de banen die verdwijnen zijn van tijdelijke medewerkers. Zij kwamen juist bij het bedrijf werken om de eerdere drukte op te vangen.
Robots
Maar er gloort ook wat hoop bij naderend Brits onheil. Mocht het tot een harde brexit komen, dan zal BMW mogelijk de productie van het Engelse Oxford deels overhevelen naar Born, denkt David Kemps, sectorbankier voor de industrie bij ABN Amro. Na de recente ontslagronde zal het voor VDL Nedcar dan lastiger zijn om de productie weer op te schroeven, zou je zeggen, maar volgens Kemps is dat niet het geval.
Het is nu weliswaar niet zo makkelijk om technisch geschoold personeel te vinden, maar VDL Nedcar heeft enorm geïnvesteerd in automatisering en robotisering. Daardoor kunnen flexwerkers volgens hem relatief snel kunnen worden ingewerkt.
Arbeidsonrust
Vervelend voor VDL Nedcar is dat er nu sprake is van arbeidsonrust. Vorig jaar werd er al gestaakt, maar om een mogelijke vervolgorder na 2022 van BMW voor VDL Nedcar niet in gevaar te brengen, mag personeel daar gisteren en vandaag van de rechter niet het werk neerleggen.
Brantsen begrijpt niet dat de vakbonden wilden staken bij Nedcar. Bij BMW gelden hoge eisen en als je meerdere keren niet aan je leveringsverplichtingen kunt voldoen, dan kan hij zich voorstellen dat BMW naar een andere autofabriek gaat. "Er is geen tekort aan capaciteit in Europa", zegt hij.
En de hoge kwaliteitseisen van BMW hoeven bij zo'n overstap volgens hem geen punt te zijn. Sowieso zal BMW eigen mensen sturen om de kwaliteit te bewaken als in een andere fabriek auto’s worden gebouwd, aldus Brantsen.
Productie verschuiven
Maar volgens Kemps is het helemaal niet zo makkelijk om productie te verschuiven. De matrijzen in de fabrieken zijn van BMW, die kunnen ze wel weghalen, maar het machinepark is van VDL Nedcar en dat is enorm geautomatiseerd en er staan veel robots, aldus Kemps.
Waar vind je snel toeleveranciers met capaciteit om de productie snel te kunnen oppakken?, vraagt hij zich af.
Volgens Hans Wijers, bestuurder van FNV Metaal, bestaat inderdaad het risico dat het BMW-concern na 2022 minder auto's zal laten bouwen in Born, maar volgens hem roept BMW ook VDL Nedcar op om alles te doen wat in het vermogen ligt om een cao mogelijk te maken.
Macht BMW
Als BMW zou besluiten geen auto's meer door VDL Nedcar te laten maken, staan mogelijk de banen van 6000 medewerkers op het spel, aldus VDL Nedcar.
VDL Nedcar maakt alleen BMW's en Mini's en daardoor is de macht van het BMW-concern groot, zegt Brantsen. Het was wel de bedoeling van VDL Nedcar om ook andere opdrachtgevers te krijgen maar dat is tot nu toe blijkbaar niet gelukt.
Strategische partner
Maar Kemps tilt veel minder zwaar aan het feit dat het BMW-concern de enige opdrachtgever is. VDL Nedcar is immers onderdeel van het VDL-concern en dat is ook in andere sectoren actief en heeft dus veel meer dan maar één afnemer. "Het VDL-concern was vroeger heel afhankelijk van de productie van bussen, maar nu zijn ze ook een grote toeleverancier aan ASML en de machinebouw".
Verder worden toeleveranciers steeds meer een strategische partner, aldus Kemps. "Je moet alles technologisch kunnen bijbenen en dat lukt niet als je veel afnemers hebt". En de afhankelijkheid is wederzijds, zegt Kemps.