Morgen opnieuw geen treinen in deel Nederland door staking NS-personeel

Morgen rijden er opnieuw geen NS-treinen door een staking, dit keer in Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en een groot deel van Overijssel. De vakbonden FNV en VVMC zijn niet tot een cao-akkoord gekomen met de NS. De NS deed afgelopen vrijdag een nieuw bod, maar dat vindt de vakbond wederom onvoldoende. De staking begint morgen om 04.00 uur en duurt tot woensdag 03.59 uur.
Vanochtend was er nog een overleg tussen de NS en de vakbonden, maar dat heeft niet geresulteerd in een akkoord. De NS kwam wederom met een tegenbod, maar dat vonden de vakbonden 'teleurstellend'.
Er wordt morgen gestaakt in de regio Oost en Noordwest, met als gevolg dat de NS het treinverkeer stillegt in Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en een groot deel van Overijssel. "Om zoveel mogelijk treinen te blijven rijden in de rest van Nederland, hebben we de dienstregeling aangepast", meldt de NS. In dit artikel leggen we uit hoe het komt dat een regionale treinstaking soms landelijke gevolgen heeft.
Door de staking rijden sommige internationale treinen, waaronder de Eurocity Direct, de IC Berlijn en de Eurostar naar Londen niet. Tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp zal wel vier keer per uur een sprinter rijden.
Loonsverhoging
De bonden willen een loonsverhoging van 6 procent, NS verhoogde het bod vrijdag tot 3,25 procent. Daarnaast stelt het bedrijf een loonsverhoging van 2,75 procent voor per 1 maart 2026.
In de vorige NS-cao, die op 1 maart afliep, was sprake van een loonsverhoging van gemiddeld 6,6 procent. Hoewel de onderhandelingen toen ook moeizaam verliepen, werd niet massaal gestaakt. In 2022 staakte NS-personeel nog wel voor hogere lonen. Toen kregen de NS-medewerkers er ruim 9 procent bij.
In de video hieronder legt een NS-medewerker uit waarom het personeel zo ontevreden is: