Ministerie IenW ruziet achter gesloten deuren over HSL-schadeclaim
Er komt voorlopig nog geen eind aan een conflict tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de ene kant en de bedrijven Siemens en BAM aan de andere kant. De strijdende partijen zijn een arbitragezaak gestart over wie opdraait voor schade aan de hogesnelheidslijn.
Het gaat om schade in de spoorstaven van de HSL-Zuid, die loopt van Barendrecht tot de Belgische grens. In de rails zijn haarscheurtjes ontstaan, die om gevaar voor het treinverkeer te voorkomen op tijd geslepen of vervangen moeten worden door beheerder Infraspeed.
Dat kost uiteraard geld en die rekening moet het ministerie betalen, vindt Infraspeed. Dat bedrijf, met Siemens en BAM als aandeelhouder, beheert de spoorlijn.
De schade is volgens Infraspeed de schuld van het ministerie. Dat liet NS namelijk met een locomotief over de HSL rijden die daar volgens het bedrijf ongeschikt voor is. De inzet van deze zogeheten TRAXX-locomotieven was nodig om toch reizigers te kunnen vervoeren over de peperdure spoorlijn na het debacle met de Fyra-treinen.
Geheim TNO rapport
Het ministerie vindt dat het niet verantwoordelijk is voor de schade, die zou volgens IenW ook veroorzaakt kunnen zijn door de manier van onderhoud van Infraspeed. Het ministerie liet TNO in 2018 onderzoek doen naar de schade en het bewijs hiervoor van Infraspeed. De uitkomst van dat onderzoek is alleen geheim, vertelt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het dient namelijk als bewijs in de arbitragezaak tussen de twee partijen, waar staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) de Tweede Kamer terloops over informeert. In zo'n zaak buiten de rechtszaal en de openbaarheid om behandelt een commissie van - meestal - drie experts uit de sector de zaak. Iedere partij mag één expert kiezen, deze twee kiezen vervolgens een voorzitter.
Hoogte schadeclaim ook geheim
In de zaak tussen Infraspeed en IenW zijn inmiddels al enkele hoorzittingen geweest, vertelt de woordvoerder. Wanneer er een uitspraak komt, kan zij niet zeggen. De verwachting is dat het niet nog eens twee jaar zal duren, voegt zij nog toe.
Dan zal mogelijk ook duidelijk worden hoe hoog de uiteindelijke schade is, die eind 2017 al was opgelopen tot ministens 10 miljoen. Vanwege de lopende arbitragezaak wil het ministerie niet zeggen welk bedrag Infraspeed inmiddels claimt. BAM reageerde niet direct op een verzoek om commentaar.