De Fyra rijdt weer in Italië en zo ziet hij er nu uit
De Nederlandse Spoorwegen kunnen nog enkele miljoenen euro's verwachten uit de nasleep van het Fyra-debacle. Treinenbouwer AnsaldoBreda heeft de in Nederland geflopte treinstellen nog kunnen verkopen. En de NS deelt mee in de opbrengst.
De treinen zijn de laatste jaren flink gerepareerd en verbouwd en gaan nu rondrijden op het Italiaanse spoor onder de naam ETR 700. Als onderdeel van een afspraak die de NS enkele jaren geleden maakte met AnsaldoBreda krijgt de NS hiervoor 21 miljoen euro, meldt een woordvoerder van de NS.
De nieuwe exploitant TrenItalia zegt bekend te zijn met het verleden van hun nieuwe tweedehandsjes en hebben daarom extra getest. "Wij zijn ervan overtuigd dat deze treinen op niveau van onze hoge snelheidstreinen zijn", zegt directeur Marco Caposciutti.
Na anderhalve maand van spoor
Oorspronkelijk waren ze bedoeld voor de Hogesnelheidslijn door Nederland en België, waar ze vanaf eind 2012 korte tijd reden tussen Amsterdam en Brussel. De treinstellen vertoonden zo veel gebreken dat ze al na anderhalve maand van het spoor werden gehaald.
Bouwer AnsaldoBreda bood aan het materieel te repareren, maar de NS en de Belgische NMBS hadden daar geen vertrouwen in. Zij zegden de overeenkomst op en eisten hun geld terug.
Miljoenenschikking
Uiteindelijk kwamen de drie partijen tot een schikking, waarbij afgesproken werd dat de NS 125 miljoen euro terugkreeg en dat daar nog enkele miljoenen bij zouden komen als de treinstellen konden worden doorverkocht. De NS had 213 miljoen euro voor de treinen betaald.
Directeur Antonio Liguori van AnsaldoBreda stelt nu dat alle problemen 'met een beetje geduld' zijn opgelost. "Het waren marginale problemen. Niets substantieel."
Hij hoopt dat de NS-top naar Italië wil komen. “We hebben ze uitgenodigd om met de vernieuwde Fyra een rit te komen maken. Ik hoop dat ze komen."