Bestellingen afgezegd

Gedwongen winkelsluiting zorgt voor uitpuilende magazijnen

Door Sjors Rodenburg··Aangepast:
© ANPGedwongen winkelsluiting zorgt voor uitpuilende magazijnen
RTL

Door de lockdown puilen de magazijnen van retailers uit. HEMA ziet zich zelfs al genoodzaakt bestellingen af te zeggen. Dat is nog niet bij alle retailers zo, maar als de lockdown langer duurt kan dat snel veranderen.

Dat blijkt uit een rondgang door RTL Z langs Mirage Retail Group (Blokker, Intertoys, Big Bazar en BCC), Zeeman en Action. Ze volgen het voorbeeld van HEMA voorlopig niet, maar wordt de huidige lockdown opnieuw verlengd, dan kan de situatie anders worden.

Mirage, Zeeman en Action, met respectievelijk 847, 472 en 395 winkels in Nederland, behoren samen met HEMA (542 winkels) tot de grootste winkelbedrijven die als gevolg van de lockdown al sinds 15 december hun deuren moeten sluiten. Vooralsnog eindigt de lockdown op 9 februari. Daarmee zijn de winkels acht weken dicht geweest. 

Geen nieuwe bestellingen

Gisteren werd via dagblad Trouw bekend dat HEMA tot zeker half april al zijn bestellingen eenzijdig heeft ingetrokken om de klappen van de coronacrisis op te kunnen vangen. Ook is de betalingstermijn voor alle al geleverde producten met dertig dagen verlengd.

Leveranciers van HEMA hoeven bovendien voorlopig niet te rekenen op nieuwe bestellingen. Het warenhuis, dat sinds een maand in handen is van de familie achter supermarkt Jumbo, is als gevolg van de verplichte winkelsluiting nog lang niet door zijn bestaande voorraden heen. Daarbij heeft HEMA geen ruimte om nieuwe bestellingen op te slaan. 

Deal is rond: Jumbo-familie en investeerder Parcom nemen HEMA over
Lees ook

Deal is rond: Jumbo-familie en investeerder Parcom nemen HEMA over

Michiel Witteveen, directeur van Mirage Retail Group, herkent zich in de problemen van HEMA. Ook hij heeft de omzet van zijn winkelketens zien imploderen, maar is vooralsnog niet van plan om bestellingen af te zeggen, zegt hij. "Het wordt een ander verhaal als de lockdown straks nóg een keer wordt verlengd."

Extra opslagruimte

Ook Mirage kampt met uitpuilende distributiecentra. Hierdoor is Witteveen gedwongen extra opslagruimte te huren, wat weer tot extra uitgaven leidt. "We ontvangen dagelijks een behoorlijk aantal zeecontainers. Dat zorgt uiteraard voor hoge kosten, want er is schaarste in distributieland. Iedereen heeft dit probleem."

Wel heeft Mirage de betalingstermijn bij leveranciers verlengd tot het einde van de lockdown. "Ze reageren heel wisselend", legt Witteveen uit. "Maar het is heel simpel: als je geen inkomsten hebt, heb je ook geen geld om leveranciers te betalen. Alleen in heel schrijnende gevallen betalen we eerder."

Zeeman heeft zijn betalingstermijn aan het begin van de coronacrisis juist verlaagd naar veertien dagen. Dat blijft zo, zegt marketingdirecteur Caroline van Turennout. "Met veel van onze leveranciers werken wij al tientallen jaren samen, dus we vinden het belangrijk samen deze crisis door te komen." Het bedrijf zegt nog over voldoende magazijnruimte te beschikken.

Buitenlandse winkels wel open

Net als HEMA is Mirage vooral actief in Nederland. De elf winkels in België zijn weliswaar open, maar dat valt in het niet bij de sluiting van de 847 filialen in Nederland. Hetzelfde geldt voor de stijging van de online verkopen. "Het is een doekje voor het bloeden, want het maakt het totale omzetverlies natuurlijk niet goed."

Hoe anders is dat bij Action. De van oorsprong Noord-Hollandse discounter heeft geen webwinkel, maar wel ruim 1300 filialen buiten Nederland. En die zijn grotendeels open. "Zolang we omzet uit de buitenlandse winkels hebben, kunnen we de klap van de sluiting van de Nederlandse winkels opvangen", zegt woordvoerder Yvette Moll.

De nood om bestellingen te annuleren is daarom bij Action minder urgent. Wel worden bestelde producten bedoeld voor Nederlandse winkels 'in goed overleg' verplaatst naar andere landen. De betalingstermijnen worden 'voorlopig' niet gewijzigd, aldus Moll.

Afhalen verboden

Hetzelfde geldt voor Zeeman, dat ongeveer een derde van zijn 1300 winkels in Nederland heeft staan. "Wij hebben winkels in zeven landen en veel van onze winkels kunnen gewoon doorverkopen", aldus Van Turennout. "Het voorjaarsgoed zit op de boot en komt er gewoon aan."

Om erger te voorkomen, dringen alle drie de retailers er bij de overheid op aan om 'click & collect' mogelijk te maken. Hierbij kunnen klanten hun online bestelde producten op afspraak in de winkel afhalen, zoals bouwmarkten en restaurants dat wel mogen. 

Ook in andere landen is daar veel vraag naar. "Daar hebben we goede ervaringen mee voor wat betreft het spreiden van de klanten", zegt Moll. Ook Witteveen is enthousiast. "Het is heel verantwoord en veilig. We moeten er zo snel mogelijk mee beginnen."

Lees meer over
Michiel WitteveenHEMAIntertoysBlokkerBCCBig BazarMirage Retail GroupZeemanDetailhandelCoronacrisis in NederlandRetail