Nieuwe strategie Volksbank: 400 tot 500 banen op de tocht
De Volksbank, moederbedrijf van de merken ASN, Regiobank, SNS en BLG Wonen, wijzigt de strategie. Het bedrijf wil zich meer richten op de klant door deze meer service op maat te bieden. Door de nieuwe strategie verdwijnen er de komende jaren tussen de 400 en 500 voltijdsbanen bij het bedrijf.
Dat komt neer op ongeveer 15 procent van het vaste personeelsbestand van de bank. De bank had vorig jaar 3171 voltijdsmedewerkers in vaste dienst en nog eens 648 externe krachten. De bank kan gedwongen ontslagen niet uitsluiten, zegt topman Martijn Gribnau tegen RTL Z.
"Daar slaap ik echt niet van, want je kan het nooit uitsluiten. We gaan er alles aan doen om mensen zo snel mogelijk duidelijkheid te geven."
"Daar slaap ik echt niet van, want je kan het nooit uitsluiten. We gaan er alles aan doen om mensen zo snel mogelijk duidelijkheid te geven en van werk naar werk te begeleiden binnen of buiten het bedrijf", belooft Gribnau.
Zelfsturende teams
Volksbank wil overstappen op een nieuwe manier van werken, waarbij werknemers van de bank in een 'agile' organisatiestructuur in zelfsturende teams gaan werken. Volgens Gribnau is de huidige manier van werken bij de bank veel te complex. "Hoe we handelen en werken kan sneller."
De strategiewijziging is bedoeld om juist meer te groeien. Dat wil de bank bereiken door alle diensten die het heeft bij de verschillende merken, ook voor klanten van andere merken. "Zodat een klant van SNS ook een beleggingsrekening zoals ASN aanbiedt kan openen", geeft de topman als voorbeeld. De bank wil de dienstverlening aan kleine mkb-bedrijven uitbreiden.
Dat de groeiplannen gepaard gaan met een reorganisatie geeft een 'bitterzoet' gevoel. "Ik snap dat dit duaal overkomt", aldus Gribnau.
"We blijven kijken naar het gedrag van klanten. Als zij helemaal digitaal gaan en nooit meer een kantoor binnenkomen, dan moet je op je hoofd krabben."
De plannen hebben vooralsnog geen gevolgen voor het kantoornetwerk van de bank. Maar Gribnau kan niet uitsluiten dat er in de toekomst kantoren zullen verdwijnen.
"Er zijn geen plannen om enorm te gaan verminderen, maar we blijven kijken naar het gedrag van klanten. Als zij helemaal digitaal gaan en nooit meer een kantoor binnenkomen, dan moet je op je hoofd krabben", legt hij uit. "Maar dat is niet wat we zien."
De bank heeft 45 miljoen euro opzij gezet om de reorganisatie te betalen. De werknemers die in de nieuwe werkwijze overbodig worden krijgen de kans om zich om te scholen zodat ze wel een rol kunnen spelen in de nieuwe strategie. Als de groeistrategie werkt, is er ook weer ruimte om nieuwe mensen aan te nemen, vertelt Gribnau.
Weer op eigen benen?
De strategiewijziging, of 'transformatie', zoals Gribnau het liever noemt, heeft de goedkeuring van minister Wopke Hoekstra van Financiën. Hij is via NLFI de enige aandeelhouder van de bank sinds deze in 2013 van de ondergang werd gered door de staat.
Er wordt al jaren gediscussieerd hoe de bank weer verzelfstandigd kan worden, maar tot nu toe was de bank daar volgens Hoekstra niet klaar voor. De nieuwe strategie vergroot wel de opties voor de aandeelhouder, zegt Gribnau. Een 'exit' hoort daarbij, maar komt volgens Gribnau nog te vroeg.
Winst gedaald
De bank boekte een winst van 174 miljoen euro in het afgelopen jaar, een daling van 37 procent ten opzichte van de winst van 275 miljoen in 2019. De inkomsten van de bank uit rente, vergoedingen voor dienstverlening en andere posten bleven ongeveer gelijk op 923 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de verkoop van obligaties. De inkomsten uit rente en die uit vergoedingen daalden allebei.
De coronacrisis ging net als bij andere banken ook niet onopgemerkt aan Volksbank voorbij. Het bedrijf heeft 38 miljoen euro opzijgezet voor leningen die waarschijnlijk niet meer terugbetaald worden.