Omzet keldert 57 procent

Schiphol snoeihard geraakt door coronacrisis: verlies van 563 miljoen

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Robin UtrechtSchiphol snoeihard geraakt door coronacrisis: verlies van 563 miljoen
RTL

Afgelopen jaar was een dramatisch jaar voor Schiphol Group, het bedrijf achter onder meer luchthaven Schiphol. Door corona werd er fors minder gevlogen.

Als gevolg van corona stortte het aantal passagiers op Schiphol in met bijna 71 procent. De omzet daalde daardoor van 1615 miljoen euro tot 688 miljoen euro.

Onderaan de streep sloeg de winst van 355 miljoen uit 2019 om in een verlies van 563 miljoen euro.

Recordverlies van 7,1 miljard euro voor Air France-KLM
Lees ook

Recordverlies van 7,1 miljard euro voor Air France-KLM

Schiphol, Eindhoven, Rotterdam

Luchthaven Schiphol is het belangrijkste onderdeel van Schiphol Group. Verder vallen ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport onder het concern. Het aantal passagiers daalde daar nóg harder: met respectievelijk bijna 69 procent en 77 procent.

Verder heeft Schiphol Group onder meer een terminal op luchthaven JFK in New York en het is actief op de luchthaven van Brisbane in Australië en het Canadese Quebec.

NOW

Schiphol Group wist de kosten met 209 miljoen euro (20 procent) te verlagen. Anders zou het verlies nog hoger zijn geweest.

In het kader van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) kreeg Schiphol Group 112 miljoen euro van de overheid.

Investeringen uitgesteld

Het duurt nog een aantal jaren voordat de klap van corona is goedgemaakt. Op zijn vroegst in 2023 en misschien pas in 2025 is het aantal passagiers weer terug op het niveau van 2019, denkt topman Dick Benschop.

In 2021 zal het aantal passagiers wel stijgen ten opzichte van vorig jaar, maar in welke mate, dat is nog met grote onzekerheid omgeven en hangt nauw samen met de beschikbaarheid van testen en vaccinaties, aldus Benschop.

Hij gaat voor dit jaar uit van een herstel tot 27 à 37 miljoen passagiers. Dat is tussen de 47 en 61 procent minder dan twee jaar geleden. "En het risico is dat het verwachte aantal passagiers dit jaar eerder lager dan hoger zal zijn dan waar nu van wordt uitgegaan", aldus Benschop.

Een aantal investeringen, zoals van een nieuwe terminal op Schiphol, is dan ook met minstens twee jaar uitgesteld.

Weer geen dividend

Met het oog op het verlies wordt er geen dividend betaald. Dat raakt niet alleen de Nederlandse staat, maar ook de Gemeenten Amsterdam en Rotterdam.

De grootste aandeelhouder is de staat, met bijna 70 procent. Amsterdam is voor 20 procent eigenaar en Rotterdam voor 2,2 procent. Aéroports de Paris heeft de resterende 8 procent.

Vorig jaar was ook al een tegenvaller voor de aandeelhouders. Schiphol wilde in totaal voor 155 miljoen euro aan dividend uitbetalen, maar het zag daar later vanaf met het oog op de gevolgen van corona voor de luchtvaart. Dat scheelde de gemeente Amsterdam toen 31 miljoen euro en de gemeente Rotterdam 3,4 miljoen euro. Minister Hoekstra van financiën liep zo 108,5 miljoen euro mis.

Lees meer over
SchipholVliegveldLuchtvaartCoronacrisis in Nederland