Rampjaar

Recordverlies van 7,1 miljard euro voor Air France-KLM

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPRecordverlies van 7,1 miljard euro voor Air France-KLM
RTL

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft het coronarampjaar 2020 afgesloten met een recordverlies van 7,1 miljard euro. In 2019 boekte het bedrijf nog een winst van 290 miljoen. Het bedrijf vervoerde slechts 34 miljoen passagiers, een daling van bijna 70 procent ten opzichte van 2019.

De omzet van het Frans-Nederlandse bedrijf daalde met bijna 60 procent tot 11,1 miljard euro, maakte het vanochtend bekend. Het contrast met 2019 is groot. Toen haalde het bedrijf nog een omzet van ruim 23 miljard euro. 

In het jaar voor de coronacrisis uitbrak vervoerde het bedrijf ruim 104 miljoen passagiers. Die zorgden ervoor dat de vliegtuigen gemiddeld voor zo'n 88 procent vol zaten.

Weer vliegen

Toch is KLM-baas Pieter Elbers hoopvol. "Ondanks dat, en kijkend naar de tweede helft van 2021, voel ik voorzichtig optimisme en hoop. Mensen zullen weer gaan vliegen en langzaam maar zeker zal KLM het wereldwijde netwerk weer kunnen gaan vliegen met alle keuzemogelijkheden voor haar klanten."

In 2020 zaten de vliegtuigen nog geen 60 procent vol. Om geen verlies te draaien, moet het bedrijf de vliegtuigen ongeveer voor 70 procent vol hebben zitten. 

Dramatisch kwartaal Air France-KLM: verlies van 1,7 miljard
Lees ook

Dramatisch kwartaal Air France-KLM: verlies van 1,7 miljard

De amper gevulde toestellen bezorgen Air France-KLM een gigantisch probleem. Er komt geen geld binnen, maar de vaste kosten moeten wel betaald worden. De salarissen van het personeel bijvoorbeeld, maar ook de rekeningen voor het leasen van toestellen en brandstof om te kunnen blijven vliegen. 

De coronacrisis levert het bedrijf enkele forse tegenvallers op. Zo gaat er 822 miljoen op aan kosten voor het wegbezuinigen van ongeveer 8700 medewerkers, 595 miljoen voor ongunstige brandstofcontracten en een afschrijving van 672 miljoen op de vliegtuigvloot. 

Pot geld raakt op

Een extra probleem is dat klanten die tickets hadden geboekt, hun geld nu echt terug beginnen te vragen in plaats van genoegen te nemen met een voucher of de belofte op een ander tijdstip te mogen vliegen. In totaal keerden Air France, KLM en Transavia vorig jaar 2,3 miljard euro uit aan klanten die hun reis geannuleerd zagen worden. 

Eind 2019 had het bedrijf 3,2 miljard euro in kas van tickets die al wel verkocht waren, maar waarvan de vlucht nog moest plaatsvinden. Eind september 2020 was deze pot cash al geslonken tot 2,8 miljard. Eind december is daar nog een krappe 2,4 miljard euro van over. 

Eind van het jaar had het bedrijf nog 9,8 miljard aan krediet waar het gebruik van kan maken. Maar de schuld van het bedrijf begint onrustbarend hoog te worden. Vorig jaar steeg deze van nog iets meer dan 6 miljard tot 11 miljard. 

Het bedrijf heeft dringend extra cash nodig, in de afgelopen maanden is daar al druk over onderhandeld met de Franse en Nederlandse overheid. Die bezitten ieder een aandelenbelang in moederbedrijf Air France-KLM. Het bedrijf heeft zichzelf tot mei de tijd gegeven om nieuw kapitaal binnen te halen. 

Tot nu toe ontving het bedrijf in totaal al 10,4 miljard euro aan noodleningen en bankgaranties van de Franse en Nederlandse staat. Dochterbedrijf KLM is daarnaast grootverbruiker van de NOW-regeling, de loonsubsidie van de Nederlandse overheid voor bedrijven die geraakt zijn door de coronacrisis. 

Goedkeuring Europese Commissie

Een van de hobbels die overwonnen moeten worden voordat de twee overheden opnieuw geld in de noodlijdende luchtvaartmaatschappij mogen steken is dat er goedkeuring nodig is van de Europese Commissie. 

Er zijn namelijk strenge eisen verbonden aan het geven van staatssteun. Concurrenten mogen daardoor namelijk niet oneerlijk benadeeld worden. In de afgelopen weken is al stevig onderhandeld over het inleveren van slots.

Lees meer over
Pieter ElbersBen SmithAir France KLMLuchtvaart