Staatsdeelnemingen grootste NOW-slurpers: complete top vier in handen
Bedrijven die deels of geheel in handen zijn van de staat voeren de lijst aan van grootverbruikers van de loonkostensubsidie (NOW 3). KLM spant wederom de kroon. In onze tool kun je precies zien welk bedrijf welk bedrag kreeg.
Via de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (beter bekend als de NOW) kunnen bedrijven tot maximaal 80 procent van de loonkosten voor het personeel vergoed krijgen door de overheid. Het daadwerkelijke percentage hangt af van hoe groot het omzetverlies door corona is.
Bedrijven waar de staat een vinger in de pap heeft, blijken gretig gebruik te maken van de steun. Dat is voor een deel toeval, het gaat stuk voor stuk om hele grote bedrijven, die ook nog eens met een gigantische omzetdaling te maken hebben vanwege de coronacrisis. En die combinatie is precies het recept voor de torenhoge NOW-subsidies.
Staatsdeelnemingen
In de top vijf van grootverbruikers van de NOW 3 – het derde tijdvak waarvoor NOW aangevraagd kon worden – staan maar liefst vier bedrijven die deels in handen zijn van de overheid, zogenoemde staatsdeelnemingen.
Deze vier bedrijven hebben behalve de honderden miljoenen euro's steun en een innige band met de staat, nog iets gemeen. Het zijn allemaal bedrijven in een door corona zwaar getroffen branche waar de overheid wel een grote maatschappelijke waarde aan hecht.
De grootverbruikers:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Nummer 1: KLM
Bovenaan staat KLM. De Nederlandse staat heeft 14 procent van de aandelen in moederbedrijf Air France-KLM, en ook nog bijna 6 procent van de aandelen KLM. Tot nu toe kreeg het bedrijf 200,7 miljoen euro NOW3-subsidie, en dan rekenen we de dochterbedrijven nog niet eens mee.
KLM kan iedere cent gebruiken om het hoofd boven water te houden. De luchtvaartmaatschappij wordt met miljarden overheidssteun levend gehouden, en de verwachting is dat er binnenkort nog miljarden extra bij moeten. Moederbedrijf Air France-KLM leed vorig jaar meer dan 7 miljard euro verlies.
Op nummer 2: Holland Casino
Het uitbaten van casino's is in Nederland voorbehouden aan de staat (100 procent eigenaar), maar echt lekker gaat dat niet in coronatijd. De gokhuizen zijn al maanden dicht, en het personeel moet toch betaald worden.
En dus moet er flink wat subsidie bij: 34,7 miljoen euro in de maanden oktober tot en met december, om precies te zijn. Tel dat op bij de 57,7 miljoen euro NOW-steun uit de eerste twee aanvraagperiodes en je komt op een voorlopig totaal van 92,4 miljoen euro.
Op nummer 3: Schiphol
Schiphol heeft te maken met dezelfde malaise als KLM. Er wordt amper gevlogen door alle beperkingen, en dus loopt de luchthaven ook bakken met geld mis. Ter compensaties van de loonkosten kreeg de luchthaven 22 miljoen NOW 3-steun.
Schiphol is bijna helemaal in handen van overheden. De staat heeft op een haar na 70 procent van de aandelen in handen. De gemeente Amsterdam nog eens 20 procent, en de gemeente Rotterdam zit er voor 2 procent in.
Op nummer 4: Transavia (KLM weer)
Op nummer vier staat KLM eigenlijk nog een keer. Dochtermaatschappij Transavia heeft een eigen notering in de top vijf. Daar ging 17 miljoen euro aan subsidie heen in het laatste kwartaal van vorig jaar. Uiteraard ontving Transavia ook in de eerdere subsidieperiodes al NOW-steun.
Gezamenlijk ontvingen KLM en de dochternemingen (KLM Catering, Cityhopper, Martinair, KLM Health Services, KLM Equipment Services, KLM Luchtvaartschool) tot nu toe al ruim een miljard euro aan loonkostensubsidie. Geen enkel ander bedrijf komt in de buurt.
Op nummer 5: TUI
Pas op de vijfde plaats vinden we het eerste bedrijf zonder banden met de staat. Reisorganisatie TUI wordt net als de hele branche hard geraakt, omdat er niet zo veel te reizen valt. Het ontving 9,3 miljoen euro loonsubsidie voor de maanden oktober tot en met december.
De bedrijven tot 15.000 euro:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.