Vanaf maart

Tupperware stopt met directe verkoop in Nederland: 'Totaal overdonderd'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP, Ingrid de GrootTupperware stopt met directe verkoop in Nederland: 'Totaal overdonderd'
RTL

Het befaamde Tupperware stopt met de directe verkoop in Nederland. Met ingang van maart, dus over drie dagen, komt een einde aan de beroemde tupperwareparty's.

Al decennialang jaar verkoopt Tupperware in Nederland. Maar dat is voorbij. "Na veel beraadslaging, overleg en onderzoek heeft Tupperware Brands de moeilijke beslissing genomen om de directe verkoopactiviteiten in Nederland stop te zetten", meldt Tupperware Nederland op Facebook.

Het bedrijf wil zich richten 'op herstel' van de basisactiviteiten en groei op de lange termijn op wereldniveau.

Daling

Tupperware ziet een daling van verkopen in Nederland en het denkt ook niet dat het in de toekomst beter gaat. "De beslissing om te stoppen in Nederland is genomen op basis van marktanalyses met betrekking tot de levensvatbaarheid op lange termijn in Nederland", zegt Tupperware in een mail.

"Wij volgen voortdurend de regionale markttrends, waaronder de verwachtingen van onze klanten, het groeipotentieel van onze producten en de interesse in ons bedrijfsmodel. Uit al deze factoren en gebaseerd op marktanalyses bleek dat we dalingen vaststelden", zegt Tupperware verder in de mail.

Totaal overdonderd

Op de Nederlandse site worden klanten al doorverwezen naar de Belgische en Duitse websites van het bedrijf. 

Het nieuws lijkt ook als een verrassing voor de Nederlandse medewerkers zelf te komen. Een medewerker van een distributeur van het merk vertelt RTL Z dat zij net hadden gehoord dat het hoofdkantoor in de VS 'de stekker uit Nederland heeft getrokken'. "We zijn overdonderd", zegt hij. Het telefoonnummer van Tupperware Nederland is doorgeschakeld naar het kantoor voor België en daar was het nieuws nog niet bekend toen RTL Z belde.

Verkopen aan vriendinnen: doortrapt of geniaal?
Lees ook

Verkopen aan vriendinnen: doortrapt of geniaal?

Tupperwareparty

Volgens de medewerker van de distributeur komt er ook een einde aan de beroemde Tupperwareparties. Daarbij komt een verkoper bij iemand thuis om daar aan een groepje consumenten, vaak vrouwen, de handige huishoudspulletjes demonstreren. Uiteraard met als doel om deze vervolgens ook te verkopen.

1 miljard omzet

Tupperware behaalt, volgens de Belgische bedrijfswebsite, een wereldwijde omzet van 1 miljard dollar, zo'n 820 miljoen euro. Daarmee is het naar eigen zeggen één van de grootste fabrikanten van keukengerei en plastic artikelen 'voor huis en hobby'.

De producten worden gemaakt in 14 eigen fabrieken. Daarvan staan er vier in Europa, waaronder een in het Belgische Aalst.