'Click & collect levert niets op'

Pakketpunthouders boos: extra vergoeding PostNL verdwijnt vandaag

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP HH / Peter HilzPakketpunthouders boos: extra vergoeding PostNL verdwijnt vandaag
RTL

PostNL stopt vandaag met de extra vergoeding die het betaalde aan winkels waar een pakketpunt is gevestigd en dat levert zure gezichten op bij winkeliers.

De vergoeding was namelijk een tegemoetkoming om die punten open te houden voor consumenten. De vergoeding werd geïntroduceerd toen de winkels medio december dicht moesten en niets meer mochten verkopen. De deuren bleven wel open voor het ophalen of afleveren van een pakketje.

Winkels met een pakketpunt, zoals Primera of Bruna, kunnen inmiddels andere producten via click & collect verkopen. Daarom is volgens PostNL de extra vergoeding niet meer nodig. De Vereniging van Pakketpunthouders (VVP) ziet dat anders. "Wie schaft er nu via click & collect een staatslot of een tijdschrift aan?", aldus Gert Koudijs, woordvoerder van de VVP.

Volgens de regels moeten klanten minimaal vier uur van tevoren hun bestelling doen en dat levert niet genoeg op, zegt hij.

Winkeliers slepen staat voor de rechter en eisen heropening
Lees ook

Winkeliers slepen staat voor de rechter en eisen heropening

Vergoeding

Het gaat om behoorlijke bedragen in crisistijd. PostNL betaalde vanaf december een extra vergoeding van 19 euro per uur (152 euro per dag) aan de pakketpunthouders. Sinds 20 januari kregen ze die vergoeding nog maar voor zes uur per dag (114 euro per dag).

Sinds 1 maart krijgen ze niets meer, op een eenmalige uitkering van 500 euro na.

Winkeliers verrast

Houders van pakketpunten krijgen nu alleen nog de standaardvergoeding. PostNL wil niet zeggen hoeveel dat is, maar de Vereniging van Pakketpunthouders (VVP) noemt 0,25 euro per pakketje.

Opvallend is dat PostNL het nieuws dat het zou stoppen met de extra vergoeding blijkbaar niet goed heeft gecommuniceerd aan de pakketpunthouders. Althans, de VVP was verrast, laat Koudijs weten. Ook een aantal pakketpunthouders was onaangenaam verrast zegt hij, toen ze, volgens de VVP, afgelopen vrijdag een berichtje kregen. PostNL zegt dat ze het begin februari heeft gecommuniceerd.

Lees meer over
PostNLCoronacrisis in NederlandDetailhandelRetail