Nederland steeds minder belangrijk

Groter marktaandeel nog belangrijker dan winst voor Takeaway.com

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP / Novum RegioFotoGroter marktaandeel nog belangrijker dan winst voor Takeaway.com
RTL

Just Eat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft flink geprofiteerd van de coronacrisis. De omzet steeg fors. Onderaan de streep was er echter een flink verlies van 151 miljoen, maar dat komt door kosten die waren gemoeid met de koop van Just Eat.

De omzet van Just Eat Takeaway.com groeide het afgelopen jaar flink. Ten eerste heeft het bedrijf voordeel van de lockdowns. Restaurants waren maandenlang gesloten en daardoor bestellen we meer eten.

Verder kocht Takeaway.com het Britse Just Eat. Dat bedrijf zit vanaf 15 april vorig jaar in de cijfers.

Takeaway koopt Grubhub: slag om bestelmarkt VS gaat nieuwe ronde in
Lees ook

Takeaway koopt Grubhub: slag om bestelmarkt VS gaat nieuwe ronde in

Inclusief Just Eat

Als gevolg hiervan vervijfvoudigde de omzet van Just Eat Takeaway.com bijna tot ruim 2 miljard euro. Een beter beeld van hoe het ging geven de cijfers waarbij wordt gedaan alsof Just Eat in heel 2019 en 2020 meetelde.

Dan kom je uit op een omzettoename van 54 procent tot 2,4 miljard euro. Dat is nog altijd indrukwekkend.

Verlies

Onderaan de streep was er nog wel een verlies en dat liep zelfs op, van 115 miljoen euro tot 151 miljoen euro. Dat komt mede doordat met de overname en integratie van Just Eat 102 miljoen euro aan kosten waren gemoeid.

Als je die cijfers niet meeneemt en kijkt naar het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen, dan steeg de winst van 217 miljoen euro tot 256 miljoen euro. 

Marktaandeel nog belangrijker dan winst

In 2021 blijft Just Eat Takeaway.com het winnen van marktaandeel belangrijker vinden dan het verhogen van de winst. "Dat is het hele spel, het is cruciaal dat je de nummer één of twee bent, de nummer vijf verdient helemaal niets", aldus Olaf van den Heuvel, chief investment officer van Aegon Asset Management.

"Als je een paar concurrenten uit de markt kunt drukken, dan is dat uiteindelijk pas echt goed voor de winst", vult RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra aan.

Koers stijgt

Wat ook nog speelt bij Just Eat Takeaway.com is de overname van Grubhub in de VS. Daardoor wordt Just Eat Takeaway.com de grootste speler in de thuisbezorgmarkt buiten China. Met de overname van Grubhub gaat de slag om de markt in de VS een nieuwe ronde in.

Beleggers zijn blij met de cijfers. De koers van Just Eat Takeaway.com staat kort na opening van de beurs ruim 4 procent hoger. 

VK nu grootste markt

Nederland is niet langer de belangrijkste markt voor het bedrijf. Dat is het VK gevolgd door Duitsland, zowel in omzet als in winst. Pas daarna komt ons land.

Van de drie grote thuismarkten kwam de grootste groei uit Duitsland. De omzet steeg daar met maar liefst 82 procent.

In Nederland, waar Takeaway al veel langer actief is, steeg de omzet met bijna de helft.

Lees meer over
Jitse GroenJust EatTakeaway.comThuisbezorgd.nlMaaltijd