'Steun de horeca, bestel rechtstreeks bij het restaurant'
Vandaag zijn cafés en restaurants voor het laatst open. Vanavond om tien uur moeten de deuren dicht. Koninklijke Horeca Nederland roept op om de horeca te steunen en vraagt iedereen de komende tijd rechtstreeks bij het restaurant te bestellen.
Bij Bar Berta in Rotterdam staat sinds de persconferentie de telefoon roodgloeiend. "Iedereen wilde nog snel even komen eten", zegt Magdalena Szajko van Bar Berta. "We zitten vandaag helemaal vol, we draaien twee shifts die helemaal gereserveerd zijn."
Cas moest zijn nieuwe restaurant na één uur sluiten en gaat nu wéér dicht: 'Ik moest janken'
Om toch aan het werk te blijven beginnen ze morgen meteen met bezorgen. "We gaan speciaal bezorgen voor de lockdown. We doen het helemaal op eigen houtje. Met een speciale app. We doen het niet via Thuisbezorgd.nl Ubereats of Deliveroo want die kosten zijn voor ons te hoog."
Koninklijke Horeca Nederland moedigt dit soort initiatieven aan. "Horecaondernemers verkeren in erg zwaar weer. Als je direct bij het restaurant een maaltijd bestelt, en niet via een tussenplatform, dan bespaar je de ondernemer de kosten die hij ter commissie moet betalen."
Bezorgkosten
Volgens Gijsbregt Brouwer, van Creative food Agency De Buik denken mensen thuis niet aan de commissie die een restaurant moet betalen. "Als je lekker lui op de bank ligt dan zie je alleen die 2,50 euro bezorgkosten die je moet betalen. Je ziet niet wat een restaurant nog moet betalen aan de tussenpersoon."
Het aantal bestellingen bij Thuisbezorgd steeg het afgelopen kwartaal met 32 procent ten opzichte van vorig jaar.
Ook de aangesloten bezorgrestaurants zagen hun bestellingen stijgen. Hun omzet via Thuisbezorgd groeide met bijna 50 procent.
Thuisbezorgd.nl betreurt de berichten die oproepen tot boycot van hun platform. "Restaurants zijn bij ons aangesloten omdat het ze voordeel oplevert. We vragen een percentage van meestal -restaurants die eigen bezorgers hebben- dertien procent van een bestelling", laat woordvoerder Joris Wilton weten. Ondernemers die het laten bezorgen leveren dertig procent in. "Onze app levert ondernemers veel meer klanten op, bovendien hebben we ook een klantenservice die alle klachten afhandelt."
Nul procent
Thuisbezorgd.nl laat weten niet van plan te zijn de commissie te verlagen. "Wel kijken we naar een korting voor restaurants zonder eigen bezorgdienst en rekenen we nul procent commissie voor afhaalbestellingen."
Bezorgketen Deliveroo laat in een persbericht weten ook een steunpakket voor aangesloten restaurants te hebben. Ook zij verlagen de commissie voor afhalen naar nul procent. Ook kunnen klanten rechtstreeks fooi aan het restaurant geven en niet alleen aan de bezorger.
UberEats hanteert ook de afhaalcommissie van nul procent.