Uitdager op streamingmarkt NENT aast op meer sportrechten
NENT, tot nu toe een onbekende speler op de Nederlandse streamingmarkt, gaat vanaf volgend seizoen de Formule 1 uitzenden. Welke plannen heeft het Scandinavische bedrijf nog meer? 5 vragen aan topman Anders Jensen.
NENT, voluit Nordic Entertainment Group, is gevestigd in het Zweedse Stockholm. Momenteel is het met de streamingdienst Viaplay alleen nog maar actief in de Scandinavische landen, maar in de komende jaren wil NENT uitbreiden.
Onder andere dus naar Nederland, een land dat al ‘heel lang hoog op onze lijst staat’, zegt ceo Anders Jensen tegen RTL Z.
Waarom Nederland?
"Nederland is een markt met een van de beste internetinfrastructuren ter wereld. Streaming wordt er omarmd en veel gebruikt. Maar is nog steeds veel groei te pakken. Daarnaast is het een creatieve markt, waar we veel goede content denken te kunnen maken om uit te brengen."
Jullie gaan dus meer doen dan alleen Formule 1 uitzenden?
"We leveren een brede combinatie van sport, series en films. We gaan ook Nederlandse originals produceren, series en films speciaal voor Viaplay. We moeten content bieden die interessant is voor een brede doelgroep in Nederland. Content is king. En die moet op een goede, simpele en betaalbare manier worden geleverd, dat is waar streaming om draait."
Nóg een streamingdienst, gaan mensen daarvoor betalen?
"Als er een behoefte is die nog niet vervuld wordt wel."
NENT start met Formule 1, eigen producties... wat kunnen we nog meer verwachten?
"We kijken naar allerlei soorten (sport)rechten die beschikbaar komen. Het gaat ons niet alleen om volume, we willen ook op zoek naar de personality’s van morgen, de nieuwe presentatiesterren. Dat heeft sport nodig: het moet opgefrist worden en een jongere generatie aantrekken.
En de rechten moeten streaming first zijn. We willen geen rechten met veel verplichtingen naar lineaire televisie, we willen vooral streaming only doen."
Betekent dat helemaal geen lineaire tv voor jullie? Ook niet via overnames?
"We hebben een streaming first agenda. We hebben wat lineaire tv in bezit op de Scandinavische markt, we gaan er niet in investeren. We kunnen wel samenwerken met bedrijven zoals RTL en Talpa en anderen, als de tijd rijp is. Er is nog zoveel organische groei mogelijk op de markt. Voor nu is het zorgen dat we een must have dienst worden."