Onzekerheid over 2022

Verlies van 3,3 miljard voor Air France-KLM in 2021

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / DPA / Soeren StacheVerlies van 3,3 miljard voor Air France-KLM in 2021
RTL

Air France-KLM heeft het in 2021 beter gedaan dan in coronarampjaar 2020, al is daar het meeste wel mee gezegd. Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern leed een verlies van 3,3 miljard euro, ten opzichte van het duizelingwekkende verlies van 7,1 miljard in 2020.

De omzet kwam uit op 14,3 miljard euro. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van de omzet van 11,1 miljard euro in 2020.

Het aantal passagiers steeg van 34 miljoen in 2020 tot 44,6 miljoen in het afgelopen jaar. Dat het verlies meer dan gehalveerd is, dankt het bedrijf onder meer aan de bezuinigingen die het vanwege de coronacrisis doorvoerde. 

Vakantievierders bezorgen KLM winstje op weg naar herstel
Lees ook

Vakantievierders bezorgen KLM winstje op weg naar herstel

Het herstel is verder ook te danken aan de versoepelingen van de reisbeperkingen. In de tweede helft van 2021 kon er weer meer gevlogen worden. In het vierde kwartaal mochten er bijvoorbeeld weer Europeanen naar de Verenigde Staten, waar KLM veel op vliegt. 

De vliegtuigen van de twee bedrijven zaten hierdoor voor 70 procent vol in de laatste drie maanden van vorig jaar. Dat is net genoeg om alle kosten te betalen die het bedrijf maakt. Over het hele jaar kwam de zogeheten bezettingsgraad uit op nog geen 60 procent. 

Geen verwachting

Dat positieve nieuws is al wel weer ingehaald door de omikronvariant. In januari moesten zowel Air France als KLM vluchten schrappen vanwege de hoge besmettingscijfers. Vanwege de grote onzekerheid en omdat niet duidelijk is wanneer China en Japan weer open gaan, zegt het bedrijf niet wat voor prestaties het verwacht voor dit jaar.

Het bedrijf wordt door de Franse en Nederlandse regering gesteund met miljarden in de vorm van leningen en garantstellingen voor leningen. Die steun was hard nodig om de coronacrisis te overleven, maar draagt wel bij aan de enorme schuldenlast van het bedrijf. En die hangt vanwege de hoge rente als een molensteen om de nek van het bedrijf. 

Air France-KLM doet er dus vanalles aan om de schuldenberg te verkleinen. Dat lukte aardig in het afgelopen jaar, de schuld daalde met 2,8 miljard tot 8,2 miljard euro. 

Omzetten leningen

De luchtvaartcombi wil met verdere maatregelen de schuldenlast met 4 miljard euro omlaag brengen, onder meer door het aflossen van staatssteunleningen. Daarvoor wil het onder meer eeuwigdurende leningen uitgeven, omdat deze niet meetellen als schuld op de balans. 

Dat kan door het omzetten van de huidige leningen die het bedrijf heeft uitstaan. De Franse en Nederlandse overheid hebben al aangegeven dat zij overwegen om mee te werken aan zo'n operatie, meldt het bedrijf

Lees meer over
Pieter ElbersBen SmithAir France KLMLuchtvaart