Geen lockdown meer: groei flitsbezorgers stagneert
De grootste groei is er alweer uit bij flitsbezorgers zoals Gorillas, Flink, Getir en Zapp. Nederlanders bleken vooral tijdens lockdowns behoefte te hebben aan het razendsnel bezorgd krijgen van boodschappen. Maar nu alles weer open is, worden consumenten minder enthousiast en stagneert de groei.
Dat blijkt uit transactiedata die ABN Amro bestudeerde. Onderstaande grafiek laat het mooi zien. Direct na de opkomst van de flitsbezorgers, anderhalf jaar geleden, hadden ze het tij mee. Juist in die periode waren de horeca en veel winkels gesloten door lockdowns.
En dus bestelden veel consumenten bij bedrijven als Gorilla’s en Getir. Vrijdag 21 januari van dit jaar was tot nu toe de drukste dag die flitsbezorgers ooit hebben meegemaakt. Toen bestelden we 16 keer zoveel (een stijging van 1500 procent) flitsboodschappen als eind juni 2021.
Horeca weer open
Maar toen alles weer openging, stagneerde de groei. "Vooral jongeren bestellen veel via flitsbezorgers. En die gaan nu weer meer naar de horeca voor drankjes en snacks", aldus econoom Gerarda Westerhuis van ABN Amro.
In de grafiek is ook de storm Eunice goed te herkennen. Veel bezorgers moesten noodgedwongen even pauzeren, waardoor er amper besteld kon worden.
Negatief in het nieuws
Niet alleen het einde van de lockdowns dempt de groei van de flitsbezorgers. Westerhuis vermoedt dat ook het negatieve nieuws rond hen daar mee te maken heeft. "De reputatie van flitsbezorgers heeft een flinke deuk opgelopen." Zo is er de laatste tijd veel te doen over de overlast die wordt ervaren door koeriers en de zogenoemde 'dark stores'.
Dark stores zijn kleine distributiecentra midden in woonwijken of winkelstraten. Vaak zijn de ramen afgeplakt.
Gemeenten als Amsterdam en Rotterdam hebben regelgeving afgekondigd die nieuwe dark stores verbieden. Amsterdam sloot al twee vestigingen van Zapp, in West en in De Pijp. Zapp, verreweg de kleinste van de vier flitsbezorgers in ons land, overweegt nu om Nederland te verlaten.
Ontslagen
Door de stagnatie moeten de eerste flitsbezorgers inmiddels al personeel ontslaan. Gorillas gaat in de kosten snijden en is vertrokken uit onder meer België.
De flitsbezorgers hebben ook last van de stijgende rentes. Daardoor zijn investeerders terughoudender geworden om geld te stoppen in deze risicovolle sector.
Samenwerken
Hoe het verder zal gaan met de flitsbezorgers? "Samenwerken is een manier om door te groeien", zegt Westerhuis. Onlangs kondigde supermarkt Jumbo nog een grootschalige samenwerking aan met Gorillas. De flitsbezorger gaat ook Jumbo-boodschappen rondbrengen.
De bedoeling is dat klanten steeds grotere bestellingen gaan doen, zodat het bedrijfsmodel rendabel kan worden. Nu geven klanten gemiddeld 16,88 euro uit per flitsbestelling, blijkt uit de data van ABN Amro. Eerdere onderzoeken tonen dat flitsbezorgers op zulke kleine bestellingen nog flinke verliezen draaien.