Zorgen om Makro Nederland na verkoop Belgische tak
Al jarenlang stapelt de Nederlandse groothandel Makro megaverlies op megaverlies. Het is de vraag hoe lang de Duitse eigenaar Metro nog geld in het bedrijf wil pompen. Vorige maand dumpten de Duitsers al probleemdochter Makro België.
Dinsdag meldde RTL Z dat Makro Nederland vorig jaar 67 miljoen euro verlies maakte, ondanks een ingrijpende reorganisatie begin dat jaar.
Ooit was Makro in ons land een succesvolle formule, maar tegenwoordig schrijven de 17 groothandels al jaren inktrode cijfers. Na zes jaar staat de teller op een verbluffende 350 miljoen euro in de min.
Steun Duitse moeder
Volgens de laatste jaarrekening is het voortbestaan van Makro Nederland met zijn 3500 werknemers desondanks niet in gevaar, dankzij de financiële steun van het Duitse moederbedrijf Metro.
Met 95.000 werknemers en een omzet van bijna 25 miljard euro is het beursgenoteerde Metro een imposante moeder. Maar het is de vraag hoe lang de Duitse eigenaren nog voor de Nederlandse monsterverliezen willen opdraaien.
Verkoop Makro België
Vorige maand stootte Metro namelijk Makro België af, eveneens een dochterbedrijf dat ondanks reorganisaties al jaren grote verliezen lijdt. Metro verkocht de Belgische dochter met 2000 werknemers en een omzet van 650 miljoen euro aan One Square Advisors en GA Europe.
De nieuwe eigenaren staan bekend als keiharde saneerders. Zo was GA Europe betrokken bij een sanering van Blokker België, waarbij een kwart van de winkels sloot. Ook werkte het aan de afwikkeling van de faillissementen van MS Mode en Schoenenreus.
De Belgische werknemers, vakbonden en pers, die aanvankelijk hadden gehoopt op een verkoop aan branchegenoten als Sligro of Jumbo, vrezen daarom een ontslaggolf.
Hoofdpijndossier
Makro België is in veel opzichten vergelijkbaar met Nederland. Het aantal winkels is hetzelfde, en de omzet is hier slechts een kwart hoger. En net als Nederland is ook België dus al jarenlang een hoofdpijndossier.
"Makro België heeft de afgelopen jaren onder significante druk gestaan en opereert in een zeer concurrerende markt, wat heeft geleid tot omzetdalingen en negatieve winstgevendheid", schreven de Duitsers in het verkoopbericht.
Kapitaalinjecties niet succesvol
Metro zegt alles te hebben geprobeerd om Makro België weer aan de praat te krijgen. "Door aanhoudende kapitaalinjecties en investeringen in expansie en aanpassingen van bij elkaar meer dan 100 miljoen euro, heeft Metro continu financiële steun gegeven aan de Belgische activiteiten om de resultaten te verbeteren."
Maar Metro ziet hierin dus geen heil meer. Het afstoten van Makro België kost de Duitse groothandelsgigant 150 miljoen euro, maar dat heeft ze er graag voor over om van de aanhoudende verliezen af te komen.
Gebrek aan visie
Ook voor Makro Nederland ziet retaildeskundige Paul Moers geen licht aan het einde van de tunnel. "Het bedrijf lijdt al jaren aan een gebrek aan visie, strategie en consistentie. Het heeft de oorlog verloren van de Sligro’s en Hanossen van deze wereld. Metro blijkt gewoon niet in staat de business goed te runnen."
Daarom zou Moers niet verbaasd zijn als de Duitsers ook Makro Nederland afstoten. "De verkoop van een verlieslijdend bedrijf levert niet veel op, maar er jarenlang geld in blijven pompen is ook niet aantrekkelijk. Ik verwacht dat Metro ook hier de pijn zal nemen en de handdoek in de ring gooit."
Baanverlies
Dat een verkoop aan een bedrijvensaneerder zoals in België kan leiden tot ernstig banenverlies, erkent Moers. "Maar als Metro de stekker er helemaal uittrekt, verliest iedereen zijn baan."
Belangenbehartiger Gerard van der Lit van vakbond De Unie zegt 'geen signalen in de richting van een aanstaande verkoop' te hebben opgevangen. "De markt in Nederland is ook iets anders dan die in België. Ik heb niet de indruk dat het momenteel speelt, maar acht het ook niet uitgesloten."
De 47-jarige Andries Govaert, die ooit leiding gaf aan Makro Colombia en vorige maand door de Duitse eigenaren werd aangesteld als nieuwe directeur van Makro Nederland, reageerde niet op schriftelijke en telefonische verzoeken van RTL Z om commentaar.
'Speculatie'
Woordvoerder Martin Neipp van Metro wil geen antwoord geven op de vraag of het Duitse concern na België ook Makro Nederland wil afstoten. "Ons bedrijfsbeleid is om nooit te reageren op marktgeruchten of speculaties."
Neipp zegt wel dat Metro 'volledig gecommitteerd' is aan Makro Nederland. "Wij steunen het nieuwe managementteam volledig in haar uitvoering van de lokale groothandelsstrategie, die past in de strategie van Metro."