PostNL waarschuwt: tarieven moeten omhoog door inflatie
PostNL ontkomt er niet aan om binnenkort de prijzen voor pakketbezorging te verhogen, laat het bedrijf vandaag weten bij de presentatie van haar kwartaalcijfers. Vanwege de hoge inflatie zijn prijsaanpassingen nodig.
Hoeveel je precies meer gaat betalen voor het verzenden van pakketten, laat PostNL nog niet weten. Wel dat het bedrijf op dit moment al 'extra maatregelen neemt voor het beheersen van de kosten', maar dat dat niet genoeg gaat zijn om de oplopende kosten goed te maken.
PostNL is onder meer extra kwijt aan hogere kosten voor personeel en brandstof. Het bedrijf heeft onlangs nog alle postbezorgers een vast contract aangeboden, betaalt een startbonus voor nieuw personeel en heeft de lonen voor jonge bezorgers verhoogd.
In de komende weken gaat PostNL bepalen hoeveel de tarieven omhoog gaan. Het gaat specifiek om de tarieven die het bedrijf rekent aan webwinkels die via PostNL hun bestellingen verzenden, legt ceo Herna Verhagen uit in de uitzending van RTL Z. "Of zij dat wel of niet doorberekenen aan consumenten, dat bepaal ik niet."
Minder pakketten
De laatste tijd worden er minder pakketten verstuurd, is te zien in de cijfers van PostNL. Ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar was dat een daling van 12,6 procent.
Niet gek als je bedenkt dat in 2021 nog veel mensen kozen voor het laten thuisbezorgen van producten in plaats van ervoor naar de winkel te gaan, door coronabeperkingen en -risico's. Als voor dat effect wordt gecorrigeerd, is het beeld iets positiever: dan is er een kleine stijging in het aantal pakketten te zien van 3 procent.
Minder online shoppen
De hoge inflatie kan nog wel roet in het eten gooien voor PostNL, want consumentenbestedingen worden door de oplopende kosten onvoorspelbaarder, en dat kan ervoor zorgen dat mensen minder online shoppen.
De meeste consumenten blijven nog steeds de portemonnee trekken, maar dat tij kan binnenkort gaan keren als de inflatie aanhoudt. De eerste signalen zijn al te zien dat consumenten minder grote uitgaven doen, en ook meer naar goedkopere merken grijpen in de winkel.
Winstwaarschuwing
PostNL voorziet voor de rest van het jaar nog wel groei in pakketverzending, maar een minder rooskleurig plaatje dan eerder gedacht. Het bedrijf verwacht over het hele jaar gezien een lichte daling in het aantal pakketten, en schroeft daarom de winstverwachting voor dit jaar terug.
De winst liep afgelopen kwartaal terug tot 5 miljoen euro, ten opzichte van 56 miljoen euro een jaar eerder. De omzet kwam uit op 746 miljoen euro, een daling van 11 procent.