AH: boodschappen goedkoper als leveranciers prijzen verlagen

Ahold Delhaize, de moeder van Albert Heijn, wil dat leveranciers de gedaalde prijzen van grondstoffen en energie doorberekenen, zodat Ahold die lagere prijzen kan doorgeven aan klanten. Dat zegt topman Frans Muller van het concern tegen RTL Z.
Muller zegt een 'neergaande spiraal' te verwachten van prijzen van producten. Dat kan doordat energieprijzen en grondstofprijzen zoals van graan en zonnebloemolie dalen.
Hij denkt wel dat voor het totale jaar 2023 de prijzen over het algemeen hoger zullen blijven dan consumenten een paar jaar geleden, voor corona, nog gewend waren.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
'Doorgeven aan klanten'
"Dat is het gesprek dat we voeren met onze leveranciers, de grondstofprijzen gaan naar beneden, pas dan kunnen ook de prijzen naar beneden gaan, zodat we het ook naar klanten kunnen doorgeven", aldus Muller.
Hij waarschuwt wel dat de prijsontwikkelingen niet precies te voorspellen zijn. Ook hebben veel producenten, leveranciers en retailers te maken met structureel gestegen kosten, zoals lonen en energie, aldus Muller. "Wat we doen is rekening houden met de mogelijkheid van lagere inkoopprijzen. Dit hebben we ook opgenomen in onze contracten met leveranciers en dat volgen we nu op, aangezien de prijzen voor energie en sommige grondstoffen dalen."
'Tweede halfjaar'
Het is een heel nobel streven van Ahold, zegt retailexpert Paul Moers over de uitspraken van Muller, maar het is de vraag bijvoorbeeld hoe snel de gasprijzen omlaag gaan voor leveranciers. "Dat zal pas de komende maanden effect gaan hebben."
Hij denkt dat klanten in het tweede halfjaar enige prijsverlagingen zullen zien. Maar de ene producent zal dat meer kunnen dan de andere, omdat voor de een lagere prijzen van gas of bepaalde grondstoffen meer doortikken dan voor de ander.
"Maar het is wel zeer terecht dat Ahold zegt: luister even, jullie zijn met prijsverhogingen gekomen, dan moeten daar ook prijsverlagingen tegenover staan." Het zal dan wel met name om producenten van A-merken gaan, denkt Moers. Want makers van huismerken hebben hun prijzen veel minder verhoogd, zodat er ook minder af kan.
Scepsis
Retaildeskundige Rupert Parker Brady is ook sceptisch. "Het lijkt alsof Muller heel erg rekening houdt met de consumenten, maar je moet toch wel heel eerlijk zeggen dat Ahold een klassieke truc toepast, want vorig jaar zijn de prijzen, net zoals in andere supermarkten, de prijzen ernstig opgeschroefd. Uiteindelijk blijft Albert Heijn gewoon een veel te dure supermarkt."
Winst
In het vierde kwartaal steeg de winstmarge (de winst uitgedrukt in de omzet) van Ahold Delhaize. Dat kwam volledig door de Amerikaanse activiteiten. In Europa, onder meer Albert Heijn, was er juist een daling van de winstmarge.
De nettowinst steeg over heel 2022, mede door de sterkere dollar, met 13,4 procent tot ruim 2,5 miljard euro. Dat is het hoogste niveau sinds 2007, dat was voor de fusie met Delhaize.
In onderstaande video zie je hoe het komt dat de prijzen zo hard zijn gestegen: