Wil deal met schuldeisers

Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot in de financiële problemen

·Aangepast:
© Pieter PotVerpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot in de financiële problemen
RTL

Pieter Pot verkeert in financiële problemen. Als de verpakkingsvrije online supermarkt geen akkoord weet te bereiken met de schuldeisers, kan het bedrijf failliet gaan.

Dat schrijven de nieuwe aandeelhouders Jordan Koppelle en Dominique Rommers volgens de vakwebsite RetailTrends in een brief aan de leveranciers. In die brief vragen ze de crediteuren genoegen te nemen met een percentage van de openstaande vordering.

Koppelle en Rommers zijn eigenaren van de Delicatessenfabriek, een bedrijf dat delicatessen als sambal, verse salades en kaasdips produceert. Daarnaast verzorgen ze de wasoperatie van de glazen potten en flessen van Pieter Pot.

Boodschappen zonder plastic: bezorging in glazen potten wordt landelijk
Lees ook

Boodschappen zonder plastic: bezorging in glazen potten wordt landelijk

De twee melden in de brief dat ze de aandelen hebben overgenomen van de voormalige aandeelhouders 'en hebben daarmee voorkomen dat het bedrijf failliet ging'. De voormalige aandeelhouders waren oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, een aantal investeringsmaatschappijen en een aantal individuen.

'Pijn in ons hart'

Schoemaker bevestigt het verhaal op LinkedIn. "Pieter Pot groeide hard, maar uiteindelijk niet genoeg om het businessmodel op eigen benen rendabel te krijgen", schrijft hij.

"Met pijn in ons hart waren we daarom nu genoodzaakt het stokje van dit droomavontuur over te dragen om de missie van Pieter Pot voort te kunnen zetten. Om ons circulaire model rendabel te krijgen was het noodzakelijk dat we een partij vonden die processen binnen dat systeem kan integreren. Die eigenaar is gevonden in de Delicatessenfabriek."

Schoemaker blijft voorlopig nog betrokken bij Pieter Pot om het bedrijf 'kracht te blijven geven'. 

Eind aan de groei

Vorig jaar moest Pieter Pot al tientallen medewerkers op straat zetten, schrijft RetailTrends. Na het afschaffen van de coronamaatregelen kwam er een eind aan de groei die de onderneming sinds de oprichting in 2019 doormaakte.

Ook bleek het moeilijker om geld bij investeerders op te halen. Die wilden eerst zien hoe het bedrijf winstgevend denkt te kunnen worden.

Lees meer over
Pieter Pot