Plasticvrij shoppen

Miljoenen voor boodschappen in glazen pot: '30.000 klanten op wachtlijst'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© Pieter PotMiljoenen voor boodschappen in glazen pot: '30.000 klanten op wachtlijst'
RTL

De Rotterdamse startup Pieter Pot, die houdbare boodschappen in glazen potten thuisbezorgt, heeft een investering van 2,7 miljoen euro opgehaald. Daarmee moet het op grotere schaal gaan opereren, want er staan duizenden klanten op de wachtlijst, zegt het bedrijf.

Het geld komt van de Nederlandse fondsen SHIFT Invest, Future Food Fund en InnovationQuarter. "We willen vooral op eigen kracht kunnen groeien en quitte spelen", zegt mede-oprichter Jouri Schoemaker (30) over de investering. Winst wordt nog niet gemaakt, dus hiermee kan die wachtlijst sneller worden weggewerkt.

Inmiddels staan er rond de 30.000 potentiële klanten op die lijst, zegt de ondernemer. Begin dit jaar, toen Pieter Pot landelijke bezorging aankondigde, waren dat er nog enkele honderden. "We hebben nu drieduizend actieve klanten, we hopen te groeien naar 15.000."

Duurzamer boodschappen doen moet aantrekkelijk worden, vinden Schoemaker en mede-oprichter Martijn Bijmolt (28). Het bedrijf bezorgt sinds 2019 boodschappen thuis in glazen potten, waarna de lege potten weer worden opgehaald en hergebruikt.

Boodschappen zonder plastic: bezorging in glazen potten wordt landelijk
Lees ook

Boodschappen zonder plastic: bezorging in glazen potten wordt landelijk

Online boodschappen booming

Door het coronavirus is online boodschappen doen booming. Het levert de startup een 'steady groei' op, zegt de ondernemer. "We hebben zo'n vijfhonderd aanmeldingen voor de wachtlijst per week."

Dat moet ook, want Pieter Pot moet het hebben van volume. Het moet aanslaan bij het grote publiek en dat is nog steeds afwachten. Verpakkingsvrije winkels kwamen tot nu toe niet van de grond.

Het moet passen

"Een percentage van de bevolking wil het graag en heeft geld over om sociaal en verantwoordelijk te consumeren", zei hoogleraar Peter Rem eerder in een reactie. Het moet vooral in je levensstijl passen, gemak staat bij veel mensen voorop.

Over een jaar willen de ondernemers bekijken of daarom bijvoorbeeld ook de stap naar het buitenland kan worden gemaakt. "We zijn niet tevreden met 10.000 klanten. Het moeten er wel meer zijn", aldus Schoemaker.

Houdbare waren

De boodschappen zonder plastic verpakkingen werden in eerste instantie bezorgd in Rotterdam, op de fiets. Inmiddels wordt er voor landelijke bezorging samengewerkt met PostNL, die ook per auto bezorgt. Drie sociale werkplaatsen helpen met het vullen en versturen van de potten.

In de potten worden houdbare etenswaren gestopt, zoals snoep of pasta, maar ook producten zoals shampoo en wasmiddel. Volgens Schoemaker zijn dat sinds kort ook A-merken. Haribo, Heinz en Ecover zijn de eersten die in pot worden geleverd.

Hoe groot is de markt?

Het bedrijf koopt de houdbare producten zelf in. "Dat is ook een van de redenen dat de producten net zo duur of zelfs goedkoper zijn dan bijvoorbeeld bij Albert Heijn", vertelde Schoemaker al eerder.

Voorlopig houdt Pieter op het op houdbare waren, zegt Schoemaker nu. "We willen onderzoeken hoe groot de markt is die we kunnen bereiken met ons bedrijf", zegt hij.

Meer manieren

Schoemaker zie daarnaast kansen als fabrikant van duurzame verpakkingen. Er wordt op dit moment gewerkt aan een duurzamere versie van de Pieter-pot.

"Hij is lichter dan de standaard weckpot en krijgt de vorm van een boek, waardoor het beter te stapelen is."

Ook ziet de ondernemer kansen om zijn potten met waren in de schappen van Albert Heijn of een andere super te krijgen. 'Pieter Pot havermout', bijvoorbeeld. "We willen de nichemarkt voorbij, net als Vandebron of De Vegetarische Slager dat hebben gedaan."

Lees meer over
OndernemersStartupsWinkelenWebwinkelSupermarkt